Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

lördag 26 september 2009

Evangelisation 25 sept

Skönt att vara ute igen efter att ha varit sjuk i några veckor och haft återfall av öroninflammation och ny penicillinkur! Min Gud avsåg det till något gott, nu har jag i den tomma penicillinförpackningen en mycket behändig traktatlåda som jag kunde fylla med mer traktat och som även tömdes denna kväll.

Jag hade inte några längre, fulla konversationer men en del mer eller mindre trevliga meningsutbyten. Jag gick runt och delade ut till dem som gick förbi. Såg inte direkt någon som stod och såg ut som ett bra byte, vågade heller inte gå fram. En person gick faktiskt fram och undrade vad jag delar ut, han fick ett, jag frågade om han trodde på Gud, han sa kanske, men han drog sig bort igen.

Kanske har sagt detta tidigare men ibland kommer massor, och vill ha. "Vad är det? kan jag också få?" Ibland vill ingen ha. Ibland vill alla ha. Gruppbeteende. Eller som våra evolutionistiska vänner skulle säga: vi är en apflock som följer ledaren. Jag tror bestämt inte vi är det men Gud har skapat vissa av sina varelser att fungera på detta sätt. Även fåglar är flockdjur men det betyder inte att vi är besläktade med fåglarna. Eller att vi är just flockdjur. Vi är sociala varelser som förlorat vår ledare Gud och försöker hitta det i människor, och har återfunnit Honom i gudamänniskan Jesus Kristus!

Vi gick fram till ett gäng ungdomar (yngre än jag själv iaf, för äldre är jag väl också en ungdome) som brukade gå på ungdomssamling i en pingstkyrka. De verkade inte frälsta då de (egentligen en av dem) svor, men verkade gilla att gå dit och svor över att det inte var något ikväll! Vi vill inte bygga på en annan grund som någon annan redan byggt, enl Galaterbrevet, nej nu sa jag fel, det är Romarbrevet 15:20, det kanske var viktigare att prata med andra som inte brukade gå till pingstkyrkan på ungdomssamling. Min riktiga ursäkt var nog dålig.

Ännu en grupp med ungdomar var nyfikna, tog lappar men gick iväg. En stannade kort.
"Tror du på Gud?"
"Nej, Gud är ond."
"Så Han finns inte för att Han är ond?"
"Nej, men han är psykiskt störd! lolol" sen sprang han iväg.

Två tjejer:
"Vad är det här..." hon läste lite "bibliskt? nää" hon räckte tillbaka lappen. "SÅNT DÄR ÄR BULL...****" jag blev lite ledsen men försökte hålla humöret uppe och gick vidare med att dela ut traktat, det rann av efter någon sekund.

En vuxen man fick ett traktat och började också läsa.
"Höhö, jag tror inte på Gud."
"Varför inte?"
"Min pappa sa det när jag var 5 år, Gud finns inte."
"Jaha...OK?"
"Fast nåt måste ändå finnas."
"Ja" försökte göra lite gester mot skapelsen som bevisar att det måste finnas en Skapare. Men jag glömde att säga något. Han fortsatte läsa.
"Ljugit...stulit har jag inte gjort... HAHA vad är det här, får man inte se med begär, nej det tänker jag aldrig sluta med!" Här blev han lite vulgär så jag skriver inte mer om det. Det var något med han själv men också Abraham och hans fruar. Sen stack han. Hoppas han läser vidare om att Jesus älskar honom och dog för honom och vill göra honom till en ny skapelse, som Han gjort med mig, som inte ens vill se med begär mer.

Mina kumpaner hade bättre fiskelycka. Två andra pratade med en och bad för honom efteråt, jag vet inte detaljerna om det.
En annan hade pratat med en från Iran som tyckte religion var ett instrument för tortyr osv, men han trodde ändå på Gud på något sätt och att det är något fel med människan. Han blev tydligen berörd och ville veta mer om Jesus som dog för hans synder.

Slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar