Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

tisdag 4 maj 2010

Evangelisation 30 april

Apostlagärningarna 11:21
Och Herrens hand var med dem, och ett stort antal kom till tro och omvände sig till Herren.

Vi har en mäktig Herres hand med oss, som vill uträtta sin vilja och förhärliga sitt Namn, när vi predikar Evangeliet om Honom. Omvändelsen är en gåva som Gud ger (v17, 18). Ta förstås ditt ansvar som Gud uppmanar, följ Bibeln, ta del av evangelisationsundervisning; men det hänger i slutändan inte på din egen förmåga och vältalighet. Förtrösta på Gud och be för att du ens ska kunna tala som du bör (Kol 4:4).

Det var Valborg. Massor av folk i stan. Det skulle ha varit predikan och vittnesbörd ute i Brunnsparken men vädret tillät det inte. Själv hade jag ett par gamla joggingdojor på mig som inte heller var så bra att plaska runt i vattenpölarna med. Vi höll oss alla inne i nordstan och delade ut traktater och vittnade som vanligt, alltså. Jag gick bort till samma trappa som jag var och pratade med några ungdomar vid dagen innan. Den här gången satt det två små tjejer. Jag gav dem traktat och började prata som vanligt med dem. De var rätt så fnittriga. De fick höra om lag, synd, domen och Evangeliet trots allt, sedan gick jag vidare. Det var nog inte så smart att gå fram och börja prata med småtjejer egentligen, de kan bli rädda eller så kan de själva eller annat folk tro andra saker. Så det får jag överlämna till kvinnliga evangelister i fortsättningen.

Jag stötte kort därefter på en gubbe som jag inte kunde bedöma, men han kunde Bibeln, tyckte jag. Han hade finsk dialekt också. Han undrade vilken sekt jag var med i. :D

Från den här tidpunkten tror jag att jag mest gick runt och stirrade. Jag kände mig bortkommen och vilsen. Var var de andra? Sedan såg jag dem. Så delade jag ut lite till traktater åt de strömmar av människor som stötvis gick förbi den plats där jag stod.

En liten stund till, sedan fann jag att en av mina kvinnliga evangelistkollegor stod i en ganska hetsig diskussion vid en avstängd rulltrappa, med ett ganska stort gäng muslimska små gossar. De var de argaste jag sett hittills. En av dem sa till henne att hon gjorde honom arg och att han skulle ha slagit henne om det inte var för att hon var tjej. Vad tolerant. Islam, fredens religion... när jag hörde att det fanns möjlighet att faktiskt kunna få en blåtira för Jesus och en skatt i Himlen så försökte jag gå lite närmare för att se om jag kunde få prata med. Några av dem fick syn på mig och kom fram. Men dessa var lite smartare och trodde inte på islam. ;) De frågade varför Bibeln säger samma sak som koranen om vissa saker. Då sa jag att koranen kom 600 år efter Bibeln. Det är ju tvärt om, koranen har härmat en del från Bibeln. De höll med och gick tillbaka till de andra och försökte säga samma sak som jag sade dem, till de andra. De kom tillbaka igen och jag, och ytterligare en evangelistkollega fick slutligen dela Evangeliet med dem.
Sedan tog jag sats igen, för den där blåtiran... tyvärr var det inte så lätt att komma in, men jag fick uppmärksamhet från några stycken iallafall. Han jag pratade mest med var enbart hånfull och vulgär. Men han skulle bara veta hur jag var i hans ålder, mycket värre! Så jag tyckte endast han var ganska fjantig. Nu har jag omvänt mig från sån't prat förstås (Ef 5:4.) Men om jag varit i den åldern och nå'n evangelist eller vad som helst kommit fram till mig såhär, då... hahahaha XD. Men iallafall, de fick höra Evangeliet, bli varnade om Helvetet, för vi älskar dem. Det faktum att vi älskade dem hånade de också. Och den lille gossen jag nu talade om, tog emot en traktat och rev sönder det och slängde det på marken. Den bästa gåva och det allra viktigaste budskap han någonsin kommer att få, gjorde han så med. Lite senare träffade jag honom igen, medan jag delade ut traktater. Han tog emot en och började slita lite i den och le retsamt. Jag blir inte ledsen, och bryr mig knappast om, vad som händer med mina små visitkort, utan vad han gör med sin egen själ. Men han rev faktiskt inte sönder den den här gången, jag sa åt honom att ge den till sin kompis istället, om han inte ville ha den. Kompisen tog emot den och de gick iväg.

Det här var allt nämnvärt som hände denna kväll, såvitt jag kan minnas.
  • Be: att skördens Herre sänder ut arbetare till sin skörd, som är stor, men arbetarna är få (se Luk 10:2) att Gud öppnar en dörr för ordet, så att vi kan predika Kristi hemlighet, och tala som vi bör (se Kol 4:3-4), för det som planterats, att någon vattnar, att Gud ger växten (se 1 Kor 3:6-7)
  • Missa inte denna undervisning om hur man evangeliserar och vittnar bibliskt och effektivt!
  • Tips om Traktater
  • Läs fler Fiskehistorier, som är till för att uppbygga, hjälpa och uppmuntra till att lyda Jesu befallning att Gå ut i hela världen och predika evangelium för hela skapelsen! (Mark 16:15) så att Guds Namn blir känt och ärat, Guds nåd förhärligas genom frälsningen av fler stora syndare, att Lammet som slaktades får den fulla lönen för sitt lidande och människorna blir frälsta ifrån Helvetet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar