Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

torsdag 21 april 2011

"Getsemanestund" med Paul Washer

Vad var det som fick Jesus att svettas blod när Han bad i Getsemane? Vad var i kalken?



Hela predikan (med svensk text) kan ses här!

6 kommentarer:

  1. Hans-Peter Segerfeldt23 april 2011 kl. 22:28

    Att ge en kommentar till denna flammande proklamation, som Herren Gud lagt på Paul Washers hjärta är inte så lätt, likväl vill jag göra ett försök.

    Förmodligen kommer vi kristna inte att brinna som facklor eller korsfästas eller i första hand torteras, här i väst, men en svår förföljelse lär de bli, som aldrig vi sett maken till.
    ”Ty då skall det bli en så stor nöd att något liknande inte förekommit sedan världens begynnelse och aldrig mer skall förekomma”. Matt 24:21
    ”Så gläder jag mig över svaghet, misshandel och nöd, över förföljelser och ångest, eftersom det sker för Kristus. Ty när jag är svag, då är jag stark”. 2 Kor 12:10

    Dessa bibelrum, plus flera andra, talar sitt tydliga språk. Genom hela Apostlagärningarna så är det frågan om förföljelse, där evangeliet går segrande fram. Och i den nära förestående vedermödan kommer agnarna att sållas från vetet. Endast de uthålligt hängivna Jesus, kommer att få segerkransen placerad på sitt huvud, amen. 1 Petr 5:4

    Vid Genesarets sjö, där Petrus tre gånger fick bekänna sin kärlek till sin Mästare, och i grunden äntligen förstått, att han i sig själv inte hade något att tillföra, fick endast den uppmaningen av Jesus; ”följ mig”! Joh 21:15 ff

    Gör vi detta, följer Jesus, behöver vi aldrig vara oroliga att ställas i situationer där inte Jesus Kristus är med. Ja, till och med om så vore det en brinnande ugn vi skulle tvingas in i, skall vi inte känna någon oro, amen halleluja! Dan 3:17 ff

    Guds frid mina syskon i Kristus Jesus!
    Hans-Peter Segerfeldt

    SvaraRadera
  2. Jag har brottats lite med den objektiva försoningsläran som Washer företräder väldigt starkt.
    Han är en fantastisk predikant. Men vilka bibelord finns det som stödjer detta? Att det var Guds vrede i kalken?
    Jag tycker att det är en svår fråga, ni som bekänner er till den objektiva försoningsläran får gärna hjälpa mig. Jag lutar mer åt klassisk försoningslära i nuläget. Det som fick Jesus att drabbas av ångest och svettas blod var kampen mot ondskans alla andemakter. Jesus besegrade Satan på korset, och i Getsemane pågick kampen innan. Därför bad Jesus lärjungarna om hjälp att vaka och be.
    Så tänker jag.
    Bengt

    SvaraRadera
  3. Hej Bengt

    Jag anser inte att de "olika försoningslärorna" behöver vara antingen eller, eller säga emot varandra men är olika sidor av det. Men den objektiva/juridiska är den viktigaste och "mest bibliska." Det är ju i själva kärnan av Evangeliet.

    Bröder, jag vill påminna er om evangeliet som jag predikade för er, som ni tog emot och står fasta i, och genom vilket ni blir frälsta. Jag vill påminna er om orden som jag förkunnade, om ni nu håller fast vid dem. Annars var det förgäves att ni kom till tro. Jag meddelade er det allra viktigaste, vad jag själv hade tagit emot, att Kristus dog för våra synder enligt Skrifterna
    (1Ko 15:1-3 SFB)

    Jesaja 53 är väldigt tydlig, just om att det är Gud som slår Honom, och Han tar vårt straff, är tydligt i verserna 4-5 Men det var våra sjukdomar han bar, våra smärtor tog han på sig, medan vi höll honom för att vara hemsökt, slagen av Gud och pinad. Han var genomborrad för våra överträdelsers skull, slagen för våra missgärningars skull. Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade. Vi gick alla vilse som får, var och en gick sin egen väg, men all vår skuld lade HERREN på honom... [10-11] Det var HERRENS vilja att slå honom och låta honom lida. När du gör hans liv till ett skuldoffer, får han se avkomlingar och leva länge, och HERRENS vilja skall ha framgång genom honom. Genom den vedermöda hans själ har utstått får han se och bli tillfreds. Genom sin kunskap förklarar min rättfärdige tjänare de många rättfärdiga, och deras skulder är det han som bär.

    Bägaren förknippas ofta med Guds vrede i både GT och NT, några verser:
    Jes 51:17 Vakna upp, vakna upp, stå upp Jerusalem, du som av HERRENS hand har fått att dricka hans vredes bägare, du som har tömt berusningens bägare till sista droppen.
    Jer 25:15 Ty så sade HERREN, Israels Gud, till mig: "Tag denna bägare med vredesvin ur min hand och låt alla de hednafolk som jag sänder dig till, dricka av den."
    Upp 14:10 han skall själv få dricka av Guds vredes vin, som oblandat hälls i Guds vredes bägare. Han kommer att plågas i eld och svavel inför de heliga änglarna och inför Lammet.
    Upp 16:19 Den stora staden rämnade i tre delar, och folkens städer störtade samman. Gud kom ihåg det stora Babylon och räckte det bägaren med sin stränga vredes vin.

    Frid

    SvaraRadera
  4. Tack för ditt svar.
    Ja, att Kristus dog för våra synder är ju väldigt tydligt, men det håller ju
    alla försoningsläror med om.

    Det som jag brottas med är just detta om det var Guds vrede i kalken. Om Gud hällde ut sin vrede på Jesus.

    Jag tänker att om det är sant så borde det finnas någon sådan tanke hos Paulus men jag tycker inte att det är så tydligt.
    Jes 53 är tydlig med att Messias skulle ta vårt straff och bli slagen för våra missgärningar. Det är dock inte så tydligt att det är Herren som slår honom. Bibel 2000 översätter samma vers (10):
    "Men Herren tog sig an den han sargat,
    botade den som gjort sig till ett skuldoffer.
    Han skall få ättlingar och ett långt liv,
    och Herrens vilja skall förverkligas genom honom."

    Jag frågade en hebreisk-expert om denna vers och han sa att båda översättningarna är fullt möjliga och korrekta. Det är en väldigt svåröversatt passage.

    Kalken eller bägaren förknippas både med Guds vrede och med prövning.
    Vid ett tillfälle kommer Jakob och Johannes till Jesus och säger att de vill ha platserna till höger och vänster om honom. Då frågar Jesus: kan ni dricka den kalk jag ska dricka?
    De svarar ja, och Jesus förmanar dem inte utan säger: Den kalk som jag dricker ska ni också dricka.

    Det kan inte handla om Guds vrede i detta fall. I så fall innebär det att lärjungarna fick drabbas av Guds vrede.

    Snarare handlar det om den kamp och prövning (martyrdöd) som de skulle få genomlida.

    Bengt

    SvaraRadera
  5. Hej Bengt - besvarar stycke för stycke:

    Ja, att Kristus dog för våra synder är ju väldigt tydligt, men det håller ju
    alla försoningsläror med om.


    OK, det kanske de gör. Vissa vill dock driva en av "försoningslärorna" och förneka de andra, särskilt den objektiva då det inte passar för många med en arg straffande Gud, men det kanske beror på hur långt man drar det.

    Det som jag brottas med är just detta om det var Guds vrede i kalken. Om Gud hällde ut sin vrede på Jesus. Jag tänker att om det är sant så borde det finnas någon sådan tanke hos Paulus men jag tycker inte att det är så tydligt.

    Fast det är ju faktiskt Guds vrede som är över oss för våra synder och Gud som straffar? Tycker det är tydligt hos Paulus då han skriver t ex i Rom 5 om att vi blivit försonade genom Jesu död och räddade från vredesdomen. (Och har skrivit en hel del om Guds vrede över mänskligheten i kapitlen innan.) Sedan tror jag han främst tänker på Jes 53 när han hänvisar till skrifterna i 1 Kor 15.

    Jes 53 är tydlig med att Messias skulle ta vårt straff och bli slagen för våra missgärningar. Det är dock inte så tydligt att det är Herren som slår honom. Bibel 2000 översätter samma vers (10)...

    Inte en otänkbar översättning med tanke på sammanhanget om det gått över till att prata om uppståndelsen. Fast jag har svårt att få det till den översättningen själv när jag tittar på hebreiskan (är inte expert). Texten säger ändå att Gud "sargat" Honom. Verserna 4-6 i Bibel 2000 skiljer sig heller inte mycket från Folkbibelns (m fl) och säger att Gud slog Honom osv.

    Vid ett tillfälle kommer Jakob och Johannes till Jesus och säger att de vill ha platserna till höger och vänster om honom. Då frågar Jesus: kan ni dricka den kalk jag ska dricka?
    De svarar ja, och Jesus förmanar dem inte utan säger: Den kalk som jag dricker ska ni också dricka.


    Nej detta kan ju inte handla om kalken med Guds vrede utan det är ju om martyrdöden. Jesus dog också "martyrdöden" men det var inte det som fick Honom att svettas blod (som Washer argumenterar i videon med.)

    Guds välsignelse
    Daniel

    SvaraRadera
  6. Hans-Peter du säger:

    "Endast de uthålligt hängivna Jesus, kommer att få segerkransen placerad på sitt huvud, amen. 1 Petr 5:4"

    Var det rätt bibelvers? Jag läser i 1 Petr 5:4
    "Då skolen I, när Överherden uppenbaras, undfå härlighetens oförvissneliga segerkrans."

    Varifrån får Du "Endast de uthålligt hängivna Jesus"?

    Undrar bara....

    Guds frid

    SvaraRadera