Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

torsdag 28 april 2011

R.I.P. David Wilkerson

Jag fick veta imorse av några vänner att David Wilkerson omkommit i en bilolycka. Dagen har nu också skrivit om det. Det var svårt att tro det men så är det. Jag kunde/ville inte heller låta bli att gråta en skvätt. Så han måste ha betytt en del för mig. Jag har kommit ihåg honom i mina böner och tackat Gud för honom varje dag. (Det kommer att bli ovant att sluta med det.) Men det behagade Gud att inte höra mina förböner utan ta hem honom till Sig istället. Nu vill jag tacka Gud en sista gång för hur Han använt denna man.

Jag såg Wilkerson som en av de allra bästa förkunnarna och en sann gudsman i vår tid. Det första jag såg av honom var en gammal serietidning mamma hade köpt när hon varit i USA någon gång i sin ungdom, av "Korset och stiletten." Jag visste inte vem han var, men där stod han på omslaget och säger till en gängmedlem som hade dragit en kniv "Du kan skära mig i tusen bitar och varje bit kommer fortfarande att älska dig." Jag visste att det var sann kristendom direkt. Senare blev hans predikan mot sökarvänlighet (missa inte!) något som Gud använde för att öppna mina ögon. Se vad jag skrivit mer om hur jag uppskattat honom och en bit av predikan i den länken.

I hans sista bloggpost skrev han just om sorg när nära och kära dör och detta (översatt):
Du kommer inse att allt var del av min plan. Det var ingen olycka.
Något lösryckt här men väldigt sant. Gud ger oss de män som Han använder, och tar hem dem, som Han själv behagar. Vi är dock inte lämnade i sticket även om man kan tro det i denna mörka tid fylld av villolärare. Han har även försett oss med män som t ex Paul Washer och Ray Comfort.

Dessutom kan vi fortfarande ta del av predikningar etc som finns kvar, mycket finns på nätet. Här är ett gäng gamla Wilkerson-predikningar som jag m fl lyssnade igenom förra sommaren. A Call to Anguish är en väldigt bra predikan. Även hans budskap till Sverige. (Som det skrivs om i Dagen här.)

Här är också ett klipp där han talar om konstiga "manifestationer" som finns i vissa sammanhang:


Och här har jag i ett blogginlägg bäddat in alla delar av korset och stiletten-filmen som finns på YouTube, så att man kan se dem: The Cross And The Switchblade-film

Vi behöver definitivt ta till oss vad Gud fortfarande har att säga till oss genom David Wilkerson!

1 kommentar:

  1. Jag har boken korset och stiletten hemma.
    Den är väldigt bra.
    Wilkerson har betytt mycket för mig också.
    Jag grät när jag såg nyheten om hans död i morse.

    SvaraRadera