Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

lördag 8 augusti 2009

Evangelisation 24 Juli - Del sist

Del 1 är här

Vad sorgligt att det är sista delen. Inte.

Vårt sista samtal för kvällen var med en mycket trevlig, men propagandaspäckad, palestinier som varken kunde svenska eller engelska. Hur löste vi detta? Bekännelse: jag överdrev. Han kunde lite engelska. Knappt. Det var ändå en lärorik monolog där vi förstod allt han sa men han inte förstod mycket av vad vi sa.

Han delade med sig av den propaganda han lärt sig och som jag tidigare stött på bla annat på youtube:
-Att Jesus pratar om Muhammed när han säger att han ska sända Hjälparen den helige Ande. Tydligen översätts det till Ahmed eller nåt och det ska vara både arabiska och arameiska som Jesus talade, och ha något med Muhammed att göra. En annan muslim jag pratade med en annan gång sa att detta säger Jesus i Passion of the Christ och eftersom påven gillade den filmen så måste alla kristna tro på den lika mycket som Bibeln. Jag lät honom läsa Apostlagärningarna för att se att det var någon helt annan och tidigare än Muhammed som äntrade scenen. Vad jag minns fick jag inget svar.
- Hur kunde Gud bli människa i Jesus Kristus och dö? Jesus hade skinn och hår och såg inte ut som Gud. Gud kan väl inte vara människa och dö? Jo Jesus är 100% Gud 100% människa. Inget är heller omöjligt för Gud, om Han vill gå och leva som en människa så kan Han det och det tror vi ju att Han gjorde. Sedan måste Han också vara Gud (den Evige) för att kunna bära våra eviga skulder och ta vårt straff.
- Det finns en DVD med vittnesbörd från f.d. muslimer som de brukar ge till muslimer som inte kan svenska.
-Att alla europeer är kristna. Precis som i Arabien där alla är muslimer, annars blir de kokta i olja, etc, du kan läsa om sånt här och här. När man tänker efter, nu skämtar jag inte, det är mer konkret: tänk dig att bli nersänkt i en frityrbalja på McDonald's. Hur länge måste man lida där innan man dör. Skulle du göra det för din bekännelse till Jesus? Har jag själv så stor kärlek till Jesus eller tänker jag att det är en fråga om prioritering, att friteras en kort stund till döds och slutligen komma till Härlighetens boningar och erhålla segerkransen, eller komma till ett ännu hetare ställe utan hopp om att ens dö för att komma undan. Vad bör vara motivet? Gud hjälp mig om en sån stund måste komma!
I alla fall, eftersom de tror att alla européer är kristna så ser de också att alla är hycklare. "Varför följer ni inte er tro? Vi muslimer följer vår tro bättre än ni följer er." Jag kan inte argumentera emot det... förövrigt var vi de första kristna européer han träffat som inte haft sex utanför äktenskapet. Där hade vi nåt gemensamt. Vi håller tillsammans fast vid vad som ses som gammaldags värderingar i detta gudlösa "moderna" samhälle. Och det var trevligt att träffa någon under 50 som inte var frikyrklig och höll med om detta, faktiskt. Men att man har rätt värderingar hjälper inte på domedagen. Vi har brutit mot dem ändå. Jag har inte begått otukt (sex utanför äktenskapet) på riktigt men ändå i hjärtat när jag sett med begär, så jag är inte oskyldig!
Det kändes som timmarna gick. Trevande försöka förstå varandra. Slutligen sa vi adjö, tog varann i hand "trevligt att råkas." Inga sura miner.
Sen kom en och tiggde pengar. Mina evangelistiska vänner bjöd honom på hamburgare. Jag köpte till mig själv och åkte hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar