Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

torsdag 8 oktober 2009

Dagens evangelistiska bibelord #1

När det gäller allt bör vår första fråga vara: vad säger Bibeln, Bibeln, Bibeln? Vid evangelisation och att vittna händer inte detta så ofta, utan man går efter vad folk tycker är bekvämt och trevligt och vad som ger ytliga resultat. Så nu har jag tänkt börja med en ny grej, dagens evangelistiska bibelord. Jag började just på ett nytt varv Apostlagärningarna, jag läser ett kapitel om dagen (anledning), och är inte detta en evangelistisk bibelbok?
Så om Gud vill så ska jag ta ett par verser om dagen ur dagens kapitel, och antingen mer eller mindre rakt av översätta kommentaren i Ray Comforts Evidence Bible (som finns gratis här), eller kanske våga skriva nåt själv om det inte finns nåt och Gud ger mig det.
Jag märker att jag behöver detta själv så må Gud använda detta för att sätta våra hjärtan i brand att nå ut med Evangeliet!

Apostlagärningarna 1:10-11
Medan de såg mot himlen dit han for upp, se, då stod två män i vita kläder hos dem. Och de sade: "Ni män från Galileen, varför står ni och ser mot himlen? Denne Jesus som har blivit upptagen från er till himlen, han skall komma igen på samma sätt som ni har sett honom fara upp till himlen."

Kommentar: Slutsatsen är "Stå inte här och se mot himlen. Gud har gett evigt liv till en syndig mänsklighet. Gå och vänta på kraften att ta evangeliet till världen." Vi har inte blivit frälsta för att se upp mot himlen, utan för att ta ljuset till dem som sitter i den mörka dödsskuggan. Hur kan någon människa, som påstår sig ha Guds kärlek i sig, sitta passivt medan syndare dör varje dag och kommer till helvetet? Paulus sa "Ve mig om jag inte predikar evangelium!" (1 Kor 9:16)
Översatt från The Evidence Bible s. 1393

...slog an tonen... gulp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar