Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

lördag 24 oktober 2009

Dagens evangelistiska bibelord #17

Apostlagärningarna 17:17
[Paulus] samtalade nu i synagogan med judarna och med dem som fruktade Gud och dessutom varje dag på torget med dem som han träffade där.

Mycket tydligt, bibliskt exempel på gatuevangelisation här.
Hur predikade han då? Bland annat lagen genom att använda betydelsen av första och andra budordet för att visa sina hörare att de var avgudadyrkare (v29) omvändelse (v30) och domen (v31).
Märk även att han säger att Gud befaller alla att omvända sig. Det låter strängt, inte särskilt "sökarvänligt"! Man kan också se det såhär:
"Om min sex år gamla dotter var ute på gatan och lekte framför mitt hus och jag såg en stor lastbil svänga runt hörnet, vad skulle jag göra då? Av kärlek till min dotter skulle jag inte varsamt bjuda henne att gå bort från gatan. Jag skulle befalla henne att ändra riktning och gå av vägen! Varför? På grund av min kärlek till henne. Jag vet att lastbilen inte skulle kunna stanna i tid och skulle köra över henne och döda henne. Detsamma gäller med Faderns kärlek till oss. Av kärlek, befaller han oss att omvända oss, för när som helst kan lastbilen av synd och död köra över oss för att vi leker på upprorets väg!" - Rob Price

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar