Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

måndag 15 november 2010

Debatt om homosexuella i SVT

Igår såg jag på SVT play en debatt (programmet Debatt) om homosexualitet i anknytning till en ny konstutställning av Elisabeth Ohlson Wallin om homosexualitet.

Bl a Stanley Sjöberg var med, en från judiska församlingen och en homosexuell som inte fått vara medlem i Smyrnakyrkan i Göteborg.

Det var en enda soppa alltihop...

Stanley Sjöberg sa emot sig själv hela tiden. I ena stunden sa han att man ska acceptera homosexuella, i andra att det var rätt av Smyrnakyrkan att inte låta homosexuella vara medlemmar. Han verkade också vilja bortförklara Bibelns starka ord om synden. [UPPDATERING: angående Stanley Sjöberg, se kommentarer och även detta inlägg]

Något som saknas här är ju att visa på att Smyrna (och jag kan tänka mig de flesta andra fri"kyrkor", men nu var det denna som var uppe igen) faktiskt gör fel, på detta sätt: även om Smyrnakyrkan inte tillåter homosexuella vara medlemmar så bryr man sig inte om att tukta andra synder, som t ex utlevd heterosexualitet utanför äktenskapet, villoläror, begär, girighet, m.m. Man målar ju då faktiskt en bild för alla, av att det bara är de homosexuella det är fel på och missar att visa på att alla människor, oavsett sexuell läggning, är syndare på väg till Helvetet och måste bli frälsta. Så egentligen diskriminerar de ju faktiskt homosexuella.

Mannen från judiska församlingen förklarade att man inom judendomen arbetar för att kringgå Guds Lag. Matt 15:1-9?

Den pro-homosexuella sidan menade att Elisabeth Ohlson Wallins utställningar är ännu ett djärvt slag mot etablissemanget. Detta är ju helt förvrängt. Religioner/samfund som ser homosexualitet som synd är ju en minoritet, och att tycka att homosexualitet är bra, lär man ut i samhället, i skolor, TV (jag såg det nyss på barnprogrammet UR idag!!!), alla tycker homosexualitet är OK och de som inte håller med är knäppa, hjärntvättade sektmedlemmar, m m. Så Elisabeth Ohlson Wallin gör egentligen bara det som the Man vill. Det passar ju också in i planen att förvränga allt så att det ändå är minoriteten som ses som de förtryckande myndigheterna osv... Debatt, som är ett program i statens propagandakanal SVT är förstås också med i denna plan.

Se även:
Hopp för homosexuella
Ska Inte Vara Med i "kyrkan" (Varför jag Lämnade "församlingen")
Dagen: Stanley sågar Debatt

8 kommentarer:

  1. Jag tror nog att situationen för Stanley Sjöberg inte va lätt. Han fick knappt chansen att uttrycka sina åsikter till fullo. Och jag tror inte han sa emot sig själv. Tänk dig själv att kortfattat sitta och formulera dig på några få sekunder? Han fick med budskapet om att alla oavsett synd får försoning i Jesus Kristus. Men han påpekade även rakt på sak att utlevd synd förhindrar gemenskap med Gud.

    För övrigt vill jag bara säga att din blogg har många kloka och synpunkter helt klart. Men tyvärr kan den till stor del uppfattas som kärlekslös och enbart kritiserande. Stanley Sjöberg exempelvis försökte rakt och ärligt förklara ur ett kristet perspektiv, och han satt i en mycket pressad situation. Upplevs som du dömer en del på förhand. Ta med ditt budskap på bloggen och fråga ifall du får predika i någon kyrka istället. För det verkar som du sitter på en hel del vishet.

    "Jag tillrättavisar och tuktar alla dem jag älskar." Upp 3:19

    En kärleksfull tuktan. En kärlek och nöd för sin församling...

    SvaraRadera
  2. Anonym,

    Tack för din kommentar! Jag tar till mig det. Jag kanske skrev om Stanley Sjöberg, på ett väl kortfattat sätt. Han är en mycket uppskattad predikant och ses som trogen av många. Men han säger faktiskt emot sig själv en hel del, både här och där. Det finns mycket i bakgrunden om honom som gör att jag skriver på det viset, vilket kanske inte var vist, utan att jag förklarat det, men de sakerna går samtidigt utanför ämnet och är stora nog att ägna en eller två bloggposter till. Jag har skrivit lite tidigare (http://job25-masken.blogspot.com/search/label/Stanley%20Sj%C3%B6berg) och kommer i framtiden.

    Frid

    SvaraRadera
  3. Jag menar BRA till "Maskens" artikel!
    http://alertsweden.blogg.se/?tmp=15203846

    SvaraRadera
  4. En sak till "Masken" - akta dig för att bli religiös! Du är ledd av Guds ande, så låt inte religiositet förstöra din friskhet! Alla som tillhör Jesus och därmed är födda på nytt kan höra Gud. Låt inte andra säga vad du ska säga eller hur du ska tala! Du var inte "kärlekslös" och "kritiserande", som Anonym påstod.Låt Jesus vara din förebild.

    SvaraRadera
  5. Tack, för dina kommentarer, alert. Jag tar absolut inte tillbaka något. Men jag har förståelse att det korta sättet jag skrev på kan ha uppfattats som Anonym skrev, att jag dömer på förhand. Men egentligen kanske mitt fel var att utelämna det väldokumenterade faktum att Sjöberg är en villolärare som har ett falskt evangelium! http://job25-masken.blogspot.com/2009/11/stanley-sjoberg-korset-en-svar-fraga.html

    SvaraRadera
  6. Såg inte alls debatten, men blev nyfiken på vad han från judiska församlingen menade med att kringgå Guds lag. Menade han att detta var något man aktivt arbetade på i syfte att kunna godkänna homosexualitet?
    Håller med dig i ditt resonemang. Vem blir avvisad medlemskap i en kyrka som lever i ett samboförhållande till exempel. Skulle det vara värre att vara homosexuell än att leva i otukt? Det kanske församlingarna skulle fråga sig själva.

    SvaraRadera
  7. Celia: Menade han att detta var något man aktivt arbetade på i syfte att kunna godkänna homosexualitet?

    Ja. Fastän Lagen är tydlig så har de traditioner och tolkningar som utförs av deras "skriftlärda," där det i själva verket tycks vara fria händer att bortförklara vad man vill i Lagen. Känns igen.

    Håller med dig i ditt resonemang. Vem blir avvisad medlemskap i en kyrka som lever i ett samboförhållande till exempel. Skulle det vara värre att vara homosexuell än att leva i otukt? Det kanske församlingarna skulle fråga sig själva.

    Exakt!

    SvaraRadera