Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

torsdag 11 november 2010

Tuffa frågor för kristna? - #1

Blev påmind om denna serie av videoklipp med vad som påstås vara svåra frågor för kristna som finns av användaren "azsuperman01" på youtube.

Varför inte titta på dem och se om de är svåra? Kanske är de det, jag har inte sett alla. De flesta verkar vara svåra - för "kristna" som inte läser eller bryr sig om Bibeln utan tror på den moderna kristenhetens gud som gör sånt som vi tycker är trevligt. Det är vanliga frågor ateister brukar ha och som kan ställa till det för dessa "kristna" - vilket på sätt och vis är bra, att få dem att tänka till. Vi uppmanas i 1 Petr 3:15 att alltid vara beredda att svara var och en. Jag ska se om jag kan besvara alla... kanske kommer en fråga där jag blir så övertygad att jag blir ateist. Alltid spännande. Sanningen ska tåla allt. Börjar med #1 (allt i sin ordning, alltså):



Frågan lyder: Varför är Gud maktlös att förlåta dig när du dött?

Han drar också en analogi där jag som tittare pajar hans bil, och han ger mig ett dygn att be honom om förlåtelse, jag vet inte vem han är eller var han bor så tiden tar slut, och då ska han hälla bensin över mig och tända eld. Det är för sent att be om förlåtelse. Detta ska liknas vid Gud där Gud låter oss leva efter att vi syndat men när vi dör så finns ingen chans efter döden.

Det är en rätt OK analogi. Men han som medborgare under USA inte har rätt att ta lagen i sina egna händer och utföra det överdrivna straffet. Gud däremot är den rätte domaren för de synder som begås mot Honom. Även om man tror att en synd är "liten" så är synden emot en oändlig Gud, vår Skapare, Han bestämmer reglerna. Det rättvisa straffet är evighet i Helvetets eld (Upp 21:8).

Och eftersom Gud bestämmer reglerna så kan Han också bestämma att ge oss chansen att i detta liv omvända oss och bli förlåtna, men att det efteråt är försent. Det är inte att Gud är maktlös att förlåta utan att Han har bestämt det. Faktum är att redan efter en synd så förtjänar vi att dö och komma till Helvetet direkt, men genom Sin godhet och tålamod så låter Han ändå oss leva och få del av det Han ger oss, luften att andas, glädje, osv.

Han missar också en annan sak i sin analogi. Att Gud ger sig ut för att uppsöka och frälsa det som är förlorat. Gud har tålamod och vill inte att någon av Hans utvalda ska gå under utan få tid att omvända sig. (2 Petr 3:9, (jfr v1, 1 Petr 1:1)) Han har valt att detta ska ske genom utsända evangelister som predikar Evangelium. Men, så, låt oss ta snubbens egen analogi: Jag pajar hans bil, han ger mig 24 timmar att be om förlåtelse, innan han ska elda upp mig men han går också ut och letar efter mig. Vi finner varandra och han säger till mig att jag måste be om förlåtelse inom 24 timmar annars eldar han upp mig. Och vad gör jag då? Jag ber inte om förlåtelse. Istället lägger jag upp en video på youtube om hur elakt det är att han bara gett mig 24 timmar att be om förlåtelse, och frågar varför han inte kan förlåta mig efteråt. Sedan struntar jag i att be om förlåtelse och låter honom elda upp mig. Logiskt...

1 kommentar: