Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

fredag 24 juli 2009

Dialog del 3

Börja med del 1 här
Här är hans svar när jag svarade på hans brev om varför helvetet är evigt och hur man nånsin ska kunna förtjäna det. Han sa två saker som jag svarar i tur och ordning.
1. Du tar inte upp mina viktigaste punkter i ditt brev. För att vara tydlig: det kristna helvetet är otroligt eftersom goda människor som inte är kristna kommer till helvetet och dåliga människor som verkligen ångrar sina synder inte gör det. (Jag säger inte att jag är utan fel, bara att jag inte är Hitler. Och som påpekats, helvetet skulle bli för mycket straff för länge med för Hitler).
Detta frågade han faktiskt inte i sitt brev! Men jag orkade inte bråka om detta utan svarade. Det är en vanlig invändning och jag har tagit upp den tidigare se här.
Mitt svar: Bibeln lär inte att goda människor kommer till helvetet. Goda människor behöver inte bli frälsta, de behöver inte ångra (vad är det för att ångra sig av) och bli kristna. De kan ta sig till himlen på egen hand. Vi förlorare å andra sidan måste...Det står i Romarbrevet att alla har syndat och gått miste om härligheten från Gud. Den enda goda människan var Jesus, han behövde inte ångra sig och bli en kristen och bli frälst. Istället är han den som frälser.
2. Dessutom, ingen förtjänar en så lång smärtsam evighet. En begränsad mängd brott (synd om du måste) oavsett hur många eller hur svårt kan ALDRIG förtjäna oändlig bestraffning, det går bara helt enkelt inte ihop! Ingen rättvis domare skulle ens döma de värsta brottslingar till ännu en gång att långsamt brännas levande, än mindre för mer än en livstid, och långt mindre än för en evighet. Snälla, var inte löjlig!
Jag svarade ju på denna fråga i mitt förra brev? Strunta' han i vad jag skrev? Jag kanske inte var så tydlig när jag skrev i mitt förra brev?
Gjorde ett nytt försök att svara: det verkar som jag måste säga igen, det spelar roll vem brottet riktar sig mot. Det är inte bara en överträdelse mot människor utan även mot deras skapare och lag-givare, den evige Guden. Det är så anstötligt för honom. Han är domare, han är rättvis, det är väl bara naturligt för oss att brottslingar inte håller med. Och ju större våra överträdelser är, och vårt straff, desto större kan Guds kärlek och vänlighet visas för oss, att han tar detta straffet i vårt ställe. Vad Jesus tog på det där korset var lika hemskt som alla evigheter i helvetet sammanlagt för alla dem som blir frälsta. Tror du att helvetet är otroligt ... om du förstår Guds fantastiska nåd bör du tycka det är ännu mer otroligt, ännu mer dumt!
Här slutade vår korrespondens. Men han tog upp en annan intressant grej i sina brev som jag tar upp för sig självt här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar