Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

lördag 25 juli 2009

Evangelisation 24 Juli - del 1

Det var en del samtal förra kvällen så jag får starta en ny samtidig följetång... tong eller tång? Jag orkar inte titta i ordboken. Det kan ju antingen vara havstong, det kanske inte ens stavas så, som det inte är helt otänkbart att de kan vara långa och trassliga och "följa" i varandra, men det kan också vara verktyget tång, som kan nypa i varandra i en följd...? lol

Hur det ska gå med detta vet jag inte med min när det gäller detta område otränade simultanförmåga. Om du som mot förmodan läser denna blogg inte gillar det så kan du slå mig eller skriva i kommentarerna så gör jag inte det mer. Jag tror inte nån bryr sig men vem vet.

Det är nåt som aldrig hänt förut att min traktatlåda nästan är lika full som när jag gick ut. Brukar mest bara stå och dela ut men den här gången gick jag med en annan och han brukar gå fram och prata med folk så jag hängde på.

Första samtalet var med ett gäng "ungdomar" (de var yngre än mig så jag får väl säga det.) Vi gav dem traktat och började prata. Låt oss säga att han jag var med råkade säga att man kommer till helvetet om man inte tror på Jesus... så skulle jag inte uttryckt det... >_<
De blev förstås arga så jag försökte förklara vad som menades. Jag tog de två jag stod framför och gick igenom godhetstestet snabbt, de förstod de var skyldiga och skulle komma till helvetet... sen kom förstås alla invändningar. De trodde ju inte på Gud.
"Tror ni att inget skapat allt?" frågade jag.
"Nej, vi tror iallafall inte att Gud gick runt och planterade alla träden, men vi tror att vetenskapen har skapat allt..." roligt uttryckt, men jag förstod, de fortsatte att prata om Big Bang och evolution.
"Men kom det från ingenstans?"
"Nej, det kom från rymden."
"Och var kommer rymden ifrån?"
"...Gud."
"NEJ! DU GICK PÅ DET! HAHA!" sade ena kompisen. Även om den ene erkände så trodde de inte på Gud. Sedan frågade de om varför det finns naturkatastrofer osv. Och varför stoppade inte Gud Hitler? Jag svarade, vi förtjänar att komma till helvetet så naturkatastrofer är inget. Angående Hitler kunde jag ha frågat dem varför inte Gud stoppade dem när de ljög och stal. Men jag svarade att Gud till slut lät Hitler förlora och döda sig själv. Jag hade vid det här laget känt att de inte var mogna för Evangelium. De var emot och hatade Gud och hade invändningar. Alla människor hatar Gud, men dessa var verkligen inte lätta att prata med. Jag beslöt för att vara trogen Bibeln och bara svara hur mycket de än skulle ogilla det. De gillade verkligen inte svaren. Inte för att det inte var bra svar på frågorna, de gillade helt enkelt inte Sanningen. Den ene tröttnade "Nä, nu ska jag gå och supa och [bedriva otukt mot] min flickvän..." så småningom gick de andra också.
Jag vet inte om det var "i Anden" att jag kände att jag inte skulle kasta pärlor för svin genom att dela Evangeliet med dem. När jag tänkte och bad över det efteråt på sängkanten, det är lätt att vara efterklok men det fanns en öppning för Evangeliet jag kunde gått in i när de frågade "vad har Gud gjort för gott egentligen." Jag svarade då att Gud skapat oss och ständigt håller oss vid liv trots att vi syndar. Där kunde jag ha sagt att han sände sin Son att dö för dem. Men som sagt, pärlor för svin? Var de redo? vet inte. De har hört Lagen och behövde det. Guds Ande får fortsätta att verka och så småningom kan de komma till omvändelse. Det ber jag för. Nåden predikas ändå i alla kyrkor utan Lagen så varför inte... Jag vinkade till dem medan de började ge sig av "Ha det bra!"
"Ja, även om vi inte håller med varandra så ha det bra! :)" svarade han jag pratat mest med.

Hade/lyssnade på några samtal till. Det kunde inte bli värre än så här eller? Fortsättningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar