Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

torsdag 19 november 2009

Evangelisation 19 Nov

Var ute själv idag och tänkte "Njaa... vågar jag egentligen..." medan jag stod där mitt i gröten av folk och höll mina små lappar i handen. "Aja, lika bra att börja, desto fortare får jag gå hem!" Men Gud hade lite andra planer.

En man medelålders, Staffan, stannade, som vanligt folk brukar, frågade han "Vad är detta?" han stannade och läste. Jag undrade om han skulle stanna längre. Många stannar och frågar och ser ut att vilja stanna och prata men går ändå vidare.
"Tror du på Gud?" frågade jag.
"Nja, jag är nog närmast buddhist." svarade han.
"OK, var tror du att vi kom ifrån då? Nån måste ju ha byggt det här stället, en skapare?"
"Ja, men vem har skapat skaparen?"
"Det är nästa fråga, men som vi ser det så kan man ju se att nån byggt det här."
Han höll med... som de flesta gör.
"Om det finns en himmel och ett helvete, var tror du att du skulle hamna?"
Han tvekade. Jag presenterade Lagen och Evangeliet för honom. Han hade inte hört det på detta sätt tidigare, men verkade hålla med och tycka det var mycket vettigt. Vi pratade mycket om olika saker, och jag kan inte återge allt, men försöker ge det essentiella. Gud hjälpte mig mycket och tog fram ord från Bibeln i mitt huvud. Han hade t ex invändningar om Helvetet. Det var hjälpfullt att citera Jesus här. Jag sa att ser man på Bibeln som helhet så är det Jesus som talar mest om Helvetet. Även om inte alltid Bibeln är accepterad för folk så är Jesu ord speciella för många människor. Jesus beskrev Helvetet som en brinnane plågans plats, där masken aldrig dör, osv. Han verkade ta till sig detta och ta det på det allvar det är. "Men evigt då? Hur kan straffet vara evigt?"
"Jo, som du frågade innan 'vem skapade Skaparen?' det är så att Gud är evig. Och när vi syndar, syndar vi inte bara mot människor, utan de är Guds skapade avbilder, så vi syndar emot den Evige Guden, därför är straffet evigt." Han förstod och höll med.
Han var en man som verkade ganska insatt och intresserad i religion, och kunde en del om kristen lära sedan tidigare. Han pratade också lite om Gandhi, Dalai Lama, muslimer etc. att de var goda människor, men att ingen människa är felfri, det visste han. Jag var noga med att det inte finns olika vägar till samma gud, utan att Jesus är enda vägen till Gud, att "alla skall ära Sonen liksom de ärar Fadern. Den som inte ärar Sonen ärar inte heller Fadern, som har sänt honom." (Joh 5:23) Att den Treenige Guden är den ende Sanne Guden. Att om man i allmänhet (dock inte i Guds ögon) är en god människa inte hjälper i en domstol, utan det brott man begått ska man straffas för. Och att Jesus är den ende som betalat vår böter så vi lagligen kan bli frikända från våra skulder. Han förstod, höll med. Han gav en del exempel på människor som varit självuppoffrande i världshistorien, så det rann tårar ner för hans kinder, Gud gav mig visheten att alltid knyta an till hur Gud varit mest uppoffrande av alla, att till och med dö för sina bittra fiender människorna (vilket borde ha rört honom, och mig, till ännu mer tårar!) T.ex. den präst som Stanley Sjöberg pratade om i videoklippet jag skrev om här, sammanträffande. Han såg likheten med Jesus i det. Jag förklarade att det inte bara var så med Jesus, Han dog inte bara den synliga plågan på korset, utan Han tog hela Guds vrede på sig för våra synder. Ett mynt trillade ner för honom, jag blev mycket förvånad och glad när han utbrast "Jahaaa, är det därför Jesus ropade 'Min Gud, min Gud varför har du övergivit mig?'" Han hade många undringar som han var mycket tacksam att ha fått svar på i vårt samtal! Men han var avvaktande. Jag drog fallskärmsanalogin, om man ska hoppa ut ur ett flygplan och måste ta på sig en fallskärm, behöver man inte ha alla svaren om fallskärmen, hur den är byggd, ihopvikt i ryggsäcken osv, det är först och främst viktigast att ta på sig den och vara i säkerhet! Jag fick förklarat vad det innbär att ta på sig "fallskärmen", dvs omvändelsen. En snubbe från naturskyddsföreningen kom in och störde lägligt där, men vi fick bort honom och jag förklarade vidare.
Han hade ändå fortfarande svårast att förlika sig med en Gud som dömer folk till evigt straff i Helvetet. Även om han höll med att det var det rättvisa, så gillade han inte Gud. Jag förklarade att så beskriver Bibeln det, vi hatar Gud, och Gud måste ge sin kärlek i oss så att vi kan ha kärlek till Honom. Jag bad honom tänka på hur god Gud var att dö för att rädda oss! Sedan sa jag också att det är en av anledningarna jag står här och delar ut lapparna och talar med folk, jag vill inte att folk ska till Helvetet. Jag vill vädja till syndare och tala om räddningen. Han nickade, han visste nu precis vad han måste göra för att få räddningen - omvända sig från synden och kasta sig i förtröstan i armarna på Jesus!
"Tack så mycket, det var mycket trevligt att prata med dig! Jag har förstått många saker och fått många svar på frågor jag haft!" Sa han och vi tog farväl.

Jag vet inte vad han gör med det. Hoppas och ber att Gud ger honom omvändelse och tro! Be för honom!
Tittade på klockan och vi hade pratat i 40 minuter. Jag sparade resten av traktaterna till en annan gång och gick till bussen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar