Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

lördag 14 november 2009

lite från evangelisationskvällen på stan

Jag hade två samtal, det första var med två damer som sa att de var kristna. Den ena såg sig själv som en god människa, men inte den andra. De trodde inte att Gud dömer oss, dvs, Gud är orättvis. Den ena uttryckte att Gud är och älskar oss och vi får så mycket gott av Honom i livet. Jag hann inte fråga vad hon säger om allt elände och lidande i världen i så fall. När jag började prata om domen blev de förskräckta och gick ifrån. Apg 24:25.

Sedan stannade en annan äldre man när jag gav honom en traktat. Jag frågade om han trodde på Gud. Ja det gjorde han. "Var skulle du hamna om du dog då?" frågade jag.
"Jag skulle komma till Himlen.""
"Så, du är en god människa?"
"Ja."
"Känner du till de tio budorden? Det är ju den lag som Gud kommer döma oss efter när vi dör."
"Ja, men jag tror inte Gud dömer oss."
"Men Gud är rättvis, det är ju bra av Honom att döma. Har nån ljugit eller stulit ifrån dig, vill du inte att Gud ska göra nåt åt det och skipa rättvisa?"
"Jo, det är väl riktigt..."
"Men tänk då, har du ljugit nån gång?"
"Ja, det har jag gjort."
"Och stulit?"
"Ja."
"Jesus sa att den som ser med begär på en kvinna har redan begått äktenskapsbrott i sitt hjärta, har du gjort det?"
"Ja, det har jag."
"Det har man gjort många gånger, eller hur? Så om du dog, och stod inför Guds domstol, så har du nu själv erkänt att du ljugit, stulit och är en äktenskapsbrytare i hjärtat. Är du alltså skyldig eller oskyldig?"
"Jag är nog skyldig."
"Du är helt klart skyldig. Så, skulle du komma till Himlen eller Helvetet?"
"Jag skulle komma till Himlen för jag gör goda saker också."
"Tänk dig att du står inför domstolen, skyldig till många allvarliga brott, och så säger du till domaren, 'men, jag gör ju goda saker, jag hjälper tanter över gatan, skänker pengar till välgörenhet," domaren kommer säga 'vadådå? Du är skyldig och ska straffas för det du gjort.' Goda gärningar hjälper inte."
"Vad ska jag göra då?" svarade han.
"Vi kan inte göra nåt, vi är redan skyldiga och måste straffas för vad vi gjort. Men Gud gjorde en sak: Han sände sin Son, Jesus Kristus, han var perfekt och bröt aldrig Guds Lag. Sedan dog han på korset och tog straffet för alla våra synder. Tänk dig domstolen, du är skyldig, men så kommer någon plötsligt in och betalar din böter. Det betyder att Gud kan vara helt rättvis och lagligen låta dig gå fri. Detta är vad Jesus gjorde. Sedan uppstod Han ifrån de döda och erbjuder evigt liv, för att bli förlåtna och få det eviga livet måste vi ångra våra synder, vända oss bort från det onda, vi blir inte perfekta för vi är fortfarande syndiga, men vi lägger hela vår förtröstan på Jesus att frälsa oss."
Han hade inte några protester. Som sagt kanske det låter annorlunda i text än vad det var, vi hade en vänlig och lugn ton. Vi tog farväl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar