Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

torsdag 5 november 2009

Evangelisation 5 nov

Var ute själv idag igen. Nu har jag gjort detta "själv" (Gud är ju med) fyra gånger.
Det är ingen evangelisation imorgon så jag kände mig extra angelägen att gå ut idag. Det är så mycket folk vid den tiden så man delar lätt ut hundra traktater på en halvtimme, från halv tre till tre. Det innebär att jag har fått garanterad plats på 100 människors "lista över idioter" på en halvtimme. Jag träffade två bröder som också är kompisar. Det roliga är att jag av ren vana utan att tänka mig för gav dem en traktat.

Iallafall, några stannade. En äldre herre från nåt annat land; jag frågade om han tror på Gud. "Halvt, nästan, jag vet inte." Jag pekade runt omkring oss. "Ser du här inne som vi är, är byggt, av någon eller hur?"
"Ja, många människor har byggt det."
"Och samma sak när vi är ute i naturen, där ute, så har Någon skapat naturen, och det är Gud."
Lite språksvårigheter men jag kom fram till att han höll med. Till slut gav han tummen upp och gick iväg med sin traktat, som jag hoppas han kan läsa. Vi kan veta att Gud finns och inte vara osäkra! Förresten vet alla det men undertrycker sanningen i orättfärdighet.
Andra som stannade frågade jag om de trodde på Gud. "Ja" svarade de flesta. Så mycket ateister träffar man inte. Av alla jag frågat och pratat med har det varit 2-3 renodlade ateister.
En svarade "Jag är inte kristen så du får tillbaka denna!"
"Men det är ju ni som ska ha dem! :)" Sa jag.

Jag blev inte stenad eller halshuggen idag heller. Puh... fast är det ett bra eller dåligt tecken?
Lite frön att be om att de ska växa iallafall! Amen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar