Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

tisdag 10 november 2009

"Varför kommer inte Gud hit och visar sig!"

Detta säger många, bl a ateisten vi pratade med sista fredagen vi var ute på evangelisation.

Jag kan nog inte ta åt mig hela äran för detta svar, jag arbetar bara vidare på idén jag hörde i en telefonvittning med Ray Comfort:

Tänk vad förmätet. En människa att tro att Gud är skyldig att visa sig. Att tro att Gud är skyldig någon något.
För att illustrera: Om du vill se kungen, så klagar du inte på dina grannar. Du sitter inte hemma och väntar på att kungen kommer och hälsar på. Du måste själv komma till kungen på kungens villkor! Åk upp till slottet och be om att få träffa honom. Eller om det nu är/vore möjligt att få hembesök av kungen, måste du be kungen komma, och det sker på kungens villkor. Antagligen får du ringa och fråga, fylla i papper och allt möjligt sånt. Chansen att få träffa kungen personligen är ganska liten tror jag. Hur mycket mindre borde det då inte vara med Gud, den Högste Evighetens Kung och Härskaren över universum? Men ändå, är Gud aldrig långt ifrån någon av oss. Du behöver inte åka nånstans, du behöver inget telefonnummer eller adress att skriva till. Du behöver bara knäppa händerna, egentligen inte ens det, men be, och Guds villkor är enkla: ödmjuka dig, erkänn att du är en syndare, att du syndat mot Honom, vänd dig bort från synden och lägg din förtröstan på Jesus Kristus som din enda räddning. Då är du född på nytt av Gud, den helige Ande har flyttat in i dig och du kommer märka det!

Funkade detta sista fredagen vi var ute? Vi märkte iallafall att det låg nåt i det, eftersom han svarade: "Jag är ödmjuk! Men jag har inte syndat!"
Jaså, inte? Får vi ställa några frågor för att se om det stämmer - gör godhetstestet!

OBS: vi hade redan talat och gjort testet med honom. Att hoppa fram till någon och säga "du är en syndare" utan att först ge dem insikt om sin synd genom Lagen avråder jag ifrån!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar