Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

fredag 2 juli 2010

*suck*

Drog en djup suck när jag läste Torsten Åhman svara på Hur får man tron?

Som vanligt i så'na här situationer tar man upp Uppenbarelseboken 3:20 om att Jesus knackar på dörren. Han säger att han citerade vers 19 med men det gjorde han ju inte och man kan ju förstå varför. Vers 20 är tagen ur sitt sammanhang. Vers 19 säger emot allt i den förvrängda lösryckta betydelsen man brukar dra av vers 20.

Personen säger: Jag känner en stark dragning till gudstron, men hur jag än anstränger mig kan jag inte tro.
En vers som passar bättre här är ju Johannes 6:44 Ingen kan komma till mig, om inte Fadern som har sänt mig drar honom, och jag skall låta honom uppstå på den yttersta dagen.
Det är inte en stackars maktlös Jesus som försöker böna alla att släppa in Honom men misslyckas hos de flesta, utan en allsmäktig treenig Gud som kan göra allt och drar vem Han vill till Sig.

Se vidare:
Tio Anledningar Till Att Inte Be Jesus Komma In I Ditt Hjärta
(tar även upp vad Uppenbarelseboken 3:20 egentligen handlar om)
Den moderna evangelieförkunnelsens offer
Varför faller 80-90% av de som beslutar sig för Kristus ifrån tron?



(Denna usla blogg har tidigare tagit upp Torsten Åhman och Svenska Journalen i deras villoläror om Helvetet:
Tankar och kommentarer ang. Svenska Journalens artikel om helvetet m m
Svenska Journalen strikes back)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar