Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

måndag 31 januari 2011

Hur Joel Osteen ledde mig till Paul Washer

[OBS. De flesta videoklipp som jag la upp här när jag skrev inlägget har efteråt censurerats bort från YouTube med hänvisning till upphovsrättslagar. Det är fel eftersom man får använda material för att kommentera det. Man ser att Joel Osteen AB, Kenneth Copeland mfl har försökt att ta ner videoklipp som kritiserar dem. Men den bästa videon är iallafall kvar...]

Det var en icke-kristen vän som visade mig TV-predikanten Joel Osteen för första gången, för 3-4 år sen. Vi tyckte båda likadant. Ord kan inte beskriva det. Min första känsla var det som bekräftats resten av de gånger jag sett honom. Det är ungefär som Dr Phil fast i "kristen" tappning. De få gånger Jesus nämns. Men faktiskt så är det ju också i grund och botten även gammal ohederlig framgångsteologi fast inte framförd på det sättet man är van vid.

Enligt legenden så var Joel Osteens son till en pastor i en liten kyrka. Sedan dog pastorn och Joel ärvde tronen. Han efterträdde som pastor utan någon utbildning, men han hade "talang" och kyrkan växte och växte tills den blev den megakyrka som den är idag.

Hemligheten bakom sådan framgång är som alltid att inte hålla sig till den sunda läran utan klia öronen på människor som går efter sina egna begär (se 2 Tim 4:3). Han hade som sagt ingen utbildning, för att kunna veta vad den sunda läran är. Men han visste vad för saker det var trevligt att säga. Den här videon visar lite på hur biblisk Osteens förkunnelse är:



Han har också blivit intervjuad några gånger. I denna intervju hos Larry King kan han inte riktigt bestämma sig om Jesus är enda vägen till Gud:



Klipp ur en predikan där Steve Lawson tar upp saken:



En annan video var också väldigt bra men den funkade inte (även en kommentar från 2 veckor sedan under videoklippet säger att videon inte funkar). Han berättar i den att han inte tror att man bör använda Bibeln så mycket i förkunnelse eller prata om synd och domen. Här är ett annat klipp från en Larry King-intervju där hans fru är med och de försöker dansa så gott de kan runt homosexualitet, att undvika att säga att det är en synd.



Man har ju även sett svenska pastorer i liknande intervjuer på TV där de inte heller har stått upp så bra för Guds Ord eller velat prata om synd och dom.

Däremot blev det i förra veckan stor förvåning när Osteen i en intervju hos CNN faktiskt både sa att homosexualitet är en synd och därmed nämnde synd.



Jag läste några bloggar som tog upp det. Bland andra:

Al Mohler: Osteens uttalanden, verbalt dämpade på alla sätt han kunde tänka sig, uppnådde inte på långa vägar hela den bibliska övertygelsens rikedom [...] Vi kan bara ha önskat att han skulle ha gett ett mer frimodigt svar, följt av en lika stor frimodighet i Jesu Kristi Evangelii kraft.

Och bloggen Twisted Crown Of Thorns: Vad jag önskar att han lämnade Piers med evangeliets goda nyheter att till och med otuktiga, äktenskapsbrytare och lögnare också är syndare som kan få förlåtelse om de omvänder sig och lägger sin förtröstan på Jesus Kristus.

En annan som varit hos Larry King är John MacArthur:







Men det var också "genom" Osteen jag först hittade Paul Washer. Jag sökte efter videoklipp liknande de här ovan på Joel Osteen och fann denna video. Washer verkade vara någon som förstått vad evangelieförkunnelse handlar om. Jag blev kär direkt. (Intressant att det också är från Way of the Master Radio (numera Wretched) vid den tiden visste jag inte vad det var heller och tog ingen notis om det.)