Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

onsdag 27 januari 2010

Evangelisation 27 jan

Delade ut traktater i stan efter skolan idag med. Hoppas och ber att nån blev frälst av de ca 100 jag delade ut...

En man i 50-års åldern med utländsk härkomst stannade och pratade lite. Eller, han pratade mycket. Jag fick knappt en syl i vädret, än mindre dela Evangeliet med honom, men av mina klumpiga fingrar fick han 2 traktater!
Han sa att han var ortodox kristen först, hans mamma var judinna, han kunde också rabbla muslimska böner så han kunde komma in i en moské och alla trodde han var muslim. Jag frågade om han trodde att han skulle komma till Himlen eller Helvetet när han dog. Han började istället prata om att han läst Bibeln med Jehovas vittnen. Jag trodde att han skulle komma till att de inte trodde på Helvetet och att han gått på vad de säger. Men, nej, de hade lärt honom att man får evigt liv genom att tro på Jesus, men att Jesus inte är Gud. En diskussion om treenigheten följde som inte finns så mycket värt att återge ifrån.
Sen sa han också att Jesus var en kopia av Alexander den store. Har hört många, som Mithras, Dionysus, Adonis, Attis osv osv (läs hur det egentligen ligger till med dessa påståenden här) men har aldrig hört Alexander den store som detta förut. Men det går att hitta likheter med allt. Jo, jag kan se likheten mellan en krigsherre och Jesus... inte!
Han snackade lite, till slut sa han abrupt hej då och gick iväg. Som sagt fick han två traktater.

Sedan kom också en som jag känner lite från kyrkan förbi. Är som alltid pinsamt att bli upptäckt sådär. Han fick också en traktat, reflexmässigt.

Mer att be för. Hoppas med att skriva dessa evangelisationshistorier, att någon läser och också uppmuntras att lyda missionsbefallningen på detta lilla enkla sätt och åtminstone dela ut traktater. Låt Guds gärningar bli kända!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar