Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

söndag 14 februari 2010

En vanlig lektion blev en vadå?

Igår hade Dagen den stora rubriken En vanlig lektion blev en väckelse. Ett helt uppslag i tidningen ägnades åt vad som pågår över hela världen. Ja, detta är tydligen en världsvid väckelse som började som en vanlig lektion på universitetet i Kansas City i USA.

Nu vill inte jag vara negativ och pessimistisk mot allt. Jag vill se väckelse. Jag vill att den trend, om att de flesta av de 150 000 människor som i genomsnitt dör per dag hamnar i Helvetet, vänds, med hela mitt hjärta! Jag ber om väckelse. Jag tränar mig och praktiserar i att evangelisera och vittna bibeltroget, och förlitar mig helt på Herren. Men efter vad man kallat "väckelse" under det senaste år...hundradet (typ...?) borde man inte vara lite mer försiktig med att klistra denna etikett på vad som helst? Man kan ju bli besviken igen... en av rörelsens förgrundsfigurer, Mike Bickle, har tidigare mötts av kritik. Heter det ju i artikeln. Lite av mötet beskrivs:
Flera ungdomar vittnar om befrielse från självförakt och depression.
Nu kan jag kanske uppfattas elak att ta upp denna detalj, så jag måste ju ändå säga att, jag inte är emot att de befrias från självförakt och depression, men det är ju viktigast att vi blir frälsta (befriade) ifrån synd. Och att vi faktiskt är onda och värda förakt men istället har Gud gett oss kärlek, Sin enfödde Son! Det är nåd!
Över hela lokalen hörs rop och högljudda skratt men det är även många som
gråter, skakar eller faller under Guds kraft.
Kom igen. Guds kraft? Kan man bara säga så? Efter allt vi vet, om hypnos, massuggestion? Visst faller folk under Guds kraft i Bibeln. Människor kan även gråta över sorg över synd, och skratta och gråta av glädjen över frälsningen. Detta framgår inte utan verkar ihopbuntas med "Guds kraft." Det man anser vara en sorts andlig nådegåva, skratta i anden eller vad de kallar det, är inte bibliskt. Som jag uppfattat kallar man det förnyelse, att man för varje väckelse genom historien gått in i nya uppenbarelser och manifestationer - helt obibliskt. Som sagt kan man skratta av glädje och det är helt rätt, men det där skrattet "i anden" låter mer som att man skrattar åt något roligt eller rent av elakt skratt.

Sedan gick jag in för att se om man kunde se nån gudstjänst på hemsidan, hur det såg ut. De hade ett bönemöte. Men det var också manipulerande musik i bakgrunden (piskar upp stämningen och folks känslor så de tror att de känner Guds närvaro) och tjusig belysning. En väldigt fin show.
Nej, ge mig en gammal smutsig container som församlingslokal där man kan gå in och be till Herren eller en jordkällare med smutsigt golv där jag kan ligga på mitt ansikte i ödmjukhet inför min Gud. Vi behöver inte häftig musik, häftig scen, häftig show. Jag vill bara ha HERREN! Det är väckelse. Mer:
På IHOP:s "Children's Equipping Center" tränas barn i det profetiska samt
helande/förbönstjänst.
Är det här inte nådegåvor längre menar de? Är profetia och helande förmågor man kan träna upp?

Som sagt vill jag inte vara negativ och pessimistisk. Jag kan ha helt fel och vara helt överkritiskt. Men, kan man klandra en, efter, som sagt, de senaste s.k. väckelserna och charlatanerna, som kan göra exakt detta, få folk att ramla och grejer, med hjälp av masshypnos? Och medan andra säger "var försiktig att kritisera"och vill skuldbelägga en och stämpla en för hädare, bara för man ifrågasätter (riktig sektmentalitet) så vill jag säga "var försiktig med att kalla vad som helst för väckelse." Och Bibeln säger till oss att pröva andarna. Vi ska inte vänta tills det blir för sent och vi blir emotionellt fästa vid det, och sedan när det visar sig vara fel, väldigt svårt att vilja förlika sig med det. Vi har människor som lever i förnekelse i detta nu. De kan inte fatta att de blivit lurade av "väckelserna" och charlatanerna utan t o m går så långt att säga att Djävulen kom och slog Gud på flykten! Nej, låt er inte förledas så lätt.

Annan artikel i Dagen om'et:
"Det krävs att ledarskapet leder rätt"

14 kommentarer:

  1. Keep up the good work! Du och din blogg är en viktig lysande stjärna i en annars starkt förvillad kristenhet påverkad och utspädd av allehanda obibliska läror och manifestationer.

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar och uppmuntran Ruben. Må Gud fortsätta det goda verk Han gör! :) Frid

    SvaraRadera
  3. Håller med dig Ruben!! /Natalie

    SvaraRadera
  4. Håller med dig om att frälsningen är det viktigaste och att väckelse handlar om allt fokus på Herren, men jag vill ändå ge några kommentarer.

    Även om frälsningen är det absolut viktigaste, så anser inte jag att övernaturliga manifestationer, helanden och befrianden från en massa skit är något oväsentligt då det ofta leder till att det blir lättare för människor att tro och därmed ta emot Jesus som Herre och Frälsare.

    När det gäller skrattande och gråtande så tror jag inte att särskilt många påstått att det skulle vara någon sorts andlig nådegåva. Det handlar snarare om naturliga känsloyttringar som blir ett resultat av vad man upplever, vilket kan handla om Guds kraft, men också som du nämner något helt annat. Hur vi uttrycker känslor kan ju också variera från person till person och ofta vet vi nog inte heller hur vi reagerar vid starka upplevelser förrän vi får vara med om dem.

    Att någon t ex skrattar underligt behöver ju inte vara obibliskt, då det inte handlar om att det är Gud som säger åt den personen att skratta på det viset, utan det blir den personens naturliga reaktion på ett starkt möte med Gud. Vad jag menar är alltså att skrattet i sig inte är något andligt. Det är snarare en rent mänsklig reaktion på en stark andlig upplevelse.

    Du nämner också att du bara vill ha Herren och jag är helt med på den tanken, men då det verkar som om du är en aning skeptisk mot vissa uppenbarelser och manifestationer kan det ju vara intressant att få höra på vilket sätt du tänker dig att ett Gudsmöte ska ske!

    Håller med dig om att vi inte behöver häftig musik, häftig scen med mera, men det måste ju ändå vara tillåtet att tillsammans få lovsjunga Gud och väljer man att göra det med häftig musik ser jag inget fel i det, så länge som fokus är på Jesus. Vilket jag också anser att det är på IHOP efter att ha följt deras webbsändningar sen november. Ofta är det också de stunder som musiken tystats ner helt som det verkar som om de starkaste upplevelserna infinner sig.

    Den här kommentaren blev visst längre än jag räknat med, men till slut vill jag också nämna något om att träna upp andliga gåvor. Jag tror absolut att andliga gåvor är något man kan träna upp. Själva gåvan är inget du kan göra något åt. Den kan du bara få och ta emot från Gud av nåd. Men sen är det upp till dig att använda den eller inte. Och för att kunna använda den måste du förstå hur den ska användas. Ju mer du använder (tränar) den, desto bättre förstår du hur gåvan kan användas. Just termen ”träna” kan dock kanske upplevas lite för teknisk.

    Det var några tankar från mig. Guds frid!
    /Samuel

    SvaraRadera
  5. Efter att endast ha sett ca 15 min får jag känslan av att det finns någonting mkt mera här, än tex lakeland, där evangliet och bibliska "grundpelare" helt verkade saknas. De tre männen på scenen pratar ivrrigt om vikten av att leva heligt, att Guds vill "gifta sig igen" med sin "otrogna" brud.. med utgångspunkt från ord ur Hosea osv. Mkt betoning på korset, att vara villig att lida osv.

    Sen känns det helt onödigt att det ska spelas nån "skräckfilms-liknande" synthmusik i bakgrunden hela tiden, som om Guds närvaro inte är nog! En del av yttringarna ser heller inte speciellt sunda/heliga ut. Tyvärr har många kristna exter för sig, men det gör dem inte nödvändigtvis okristna för det :) Dessutom varierade de män som ledde mötet i "kristusdoft".. dvs, känner jag igen Jesus i deras tonfall, ordval osv?

    Några korta tankar. Tänker att ni båda snappat upp något här. Gud verkar säkert, men det finns beteenden och annat som ligger i riskzonen.

    /En annan Samuel

    SvaraRadera
  6. Tack båda Samuel
    Jag får återkomma med längre svar då jag snart borde gå och lägga mig.
    Tittade sammanlagt ca 20 minuter nu och ser ju att det är hypnos. Repetitiv psykedelisk skräckfilmsmusik som stegrar gradvis i takt till predikan... det är inget tvivel om att det är uttänkt och koordinerat! Inget förtroende för Guds verkliga kraft där inte. Eventuellt ska jag se mer och se om jag kan kommentera mer också.

    Frid!

    SvaraRadera
  7. Hej Hej.. jag tänkte bara lägga in en kommentar.. jag har följt detta sen i starten.. och jag har väll inte sett lika mycket nu på sista tiden.. på grund av att jag har upplevt en så stark hunger i mig och jag själv fått reaktion av att jag följt detta.. Jag tror att det kan vara bibliskt att låta den helige ande att få göra som han vill.. ofta brukar vi bara tilllåta gud göra som vi vill som är helt obibliskt.. han är ju gud. inte vi...
    sen måste jag lägga till att det starkaste mötet jag sett var när allan sa till musikerna att inte spela för det behövdes inte och att folk skulle se att det är gud som gör det inte hajpen..

    sen tänkte jag också att man måste varje gång det händer något sådant här kolla på frukten.. vad har hänt? massvis har blivit frälsta mer än 1000 personer har döpt sig och masvis blivit befriade och helade upprättade..

    om man säger att detta inte är från Gud.. så tar man bort glädjen från dom...

    så jag skulle vilja säga att man ska det bästa och gå.. så man kan uppmuntra det som vart bra och lägga vikten där i stället för det som är dåligt.. det bygger ofta inte upp....

    utan låt oss vara glada över det gud gör och låta oss lovsjunga och tacka honom som är skaparen.. tror att det finns en nyckel där..

    BLESS - martin

    SvaraRadera
  8. Daniel, din gås. Att du inte postar sådana här inlägg på erevna! :D

    SvaraRadera
  9. Pår... öh nu skrev jag fel igen.. Pär.. :)
    Jo, jag funderade på det. Som man ser ovan kommer det mycket kommentarer så jag kan ta itu med och skriva en lite bättre grej kanske. Hur jag nu ska få tid.

    Ni andra får vänta lite till.. :)

    Frid

    SvaraRadera
  10. Svar till Samuel:
    [helanden leder ofta] till att det blir lättare för människor att tro och därmed ta emot Jesus som Herre och Frälsare.

    Först och främst, nej, det är såklart inget fel på helande! :)
    Men enligt Rom 10:17 "kommer tron av predikan och predikan i kraft av Kristi ord." Tron är en förtröstan, det handlar inte om att man blivit genom ett t ex helande underverk övertygad om någots existens eller verklighet, utan att man efter förkunnandet av Evangelium (först med Lag, synd och domen) blivit berövad allt sitt hopp om sin egen rättfärdighet och inser att man måste fly ifrån den kommande domen och lägga sin förtröstan helt på Frälsaren. Omvändelse och tro.

    När det gäller skrattande och gråtande så tror jag inte att särskilt många påstått att det skulle vara någon sorts andlig nådegåva. Det handlar snarare om naturliga ...

    OK. Jag nämnde i bloggen att jag var osäker vilket skratt det handlar om. "Holy laughter" beskrivs som en av den helige Andes gåvor enligt "Toronto blessing" - se http://www.youtube.com/watch?v=Wn6FF5nhTSs med resultat att vissa sitter nu och skrattar på bönemöten istället för att be i tungor.

    Du nämner också att du bara vill ha Herren och jag är helt med på den tanken, men då det verkar som om du är en aning skeptisk mot vissa uppenbarelser och manifestationer kan det ju vara intressant att få höra på vilket sätt du tänker dig att ett Gudsmöte ska ske!

    Vad jag avsåg var att bara ligga på ansiktet inför Gud i tillbedjan utan att ha några speciella känslor. Men det jag ser i Bibeln är att man får syndanöd, då den helige Ande kommer för att överbevisa om synd (Joh 16:8).

    Håller med dig om att vi inte behöver häftig musik, häftig scen med mera, men det måste ju ändå vara tillåtet att tillsammans få lovsjunga...

    Lovsjunga med musik och diverse instrument går helt i linje med Bibeln. Att göra det samtidigt som man ber är lite tveksamt, det tenderar till att piska upp känslor. Man får känslor av musik, och Gud har skapat musik till något vi ska uppskatta, precis som t ex god mat. Men låt oss inte förväxla det med gudsupplevelse. Jag har varit på så många icke-kristna konserter där musiken är 100ggr mer njutbar (då jag själv gått efter min musiksmak.)

    Jag tror absolut att andliga gåvor är något man kan träna upp...

    OK, profeternas andar underordnar sig profeterna. Men krävs verkligen en skola för att lära sig säga vad man hör? Just det, jag glömde skriva mer om detta. I folkväckelsens början i Sverige på 1800-talet har du kanske hört talas om "roparna"? Det var små barn som profeterade och predikade Evangeliet, och de predikade verkligen det hela Evangeliet, Bibliskt, då var det riktig väckelse och man såg verkligen frukten. Och dessa barn hade inte gått i profetskola.

    Iallafall, vill jag ställa en fråga, håller de någon evangeliepredikan någon gång med jämna mellanrum på IHOPU? Detta skulle jag vilja se för att kunna göra en verklig bedömning.

    Frid!

    SvaraRadera
  11. Martin:
    Hej, Tack för din kommentar och ditt perspektiv. :)

    kolla på frukten.. vad har hänt? massvis har blivit frälsta mer än 1000 personer har döpt sig och masvis blivit befriade och helade upprättade..

    Jo, frukten ska vi kolla på (Matt 7:16). Men frukten är inte frälsningssiffrorna utan dessa människors leverne (Gal 5:22), vilket jag inte känner till något om för att kommentera. Dessutom faller 80-90% av de som tar ”beslut för Kristus” på sådana här möten där man bl a piskar upp stämningen och folks känslor för att röra dem till beslut att "ta emot Jesus i sitt hjärta" eller börja leva mer för Jesus etc.

    Se: http://job25-masken.blogspot.com/2009/11/tio-anledningar-till-att-inte-be-jesus.html (och fler länkar efter det inlägget)


    Men för att ytterst kunna göra en bedömning om så är fallet här skulle jag vilja se en evangeliepredikan av dem. Predikar de Lag, synd och dom som väckelsepredikanter genom tiderna gjort t ex? Och i så fall varför ens ha känslomusiken?

    så jag skulle vilja säga att man ska det bästa och gå.. så man kan uppmuntra det som vart bra och lägga vikten där i stället för det som är dåligt.. det bygger ofta inte upp....

    Jag anser dock som sagt att det finns biblisk och god anledning att ifrågasätta, underätta, detta bygger upp då fåren skyddas från vargar!

    Frid

    SvaraRadera
  12. Hej din mask! :)

    Jag blir glad när personer som du vågar ifrågasätta vad som sker inom kyrkans väggar. För som jag brukar säga, allt som sker innanför väggarna är inte från Gud. Sen spelar det ingen roll hur många amen och Jesus m.m. man hör.

    Det jag hitintills lärt mig på min resa genom toronto-lakeland-och diverse manifestationer är detta:

    Pröva mot Guds ord!!
    Var inte _alldeles_ för snabb med att döma
    Se på frukten

    Lite läsvärt från min blogg i samband med detta med väckelser, manifestationer osv:

    www.vaknasverige.se/?p=330
    www.vaknasverige.se/?p=355

    Gud välsigne dig Daniel

    SvaraRadera
  13. Tack. Jag har läst dina blogginlägg och de är bra, jag länkade till ett av dem en gång ;)

    Frid

    SvaraRadera
  14. Hej, den 10 mars la IHOP ut en film om vad som hände i november och vad som hänt sen dess. Det vore intressant att se vad du tänker om den:
    http://cmp.ihop.tv/gp.php?pid=XeKz___RkKAa76mknmB8_FX4opXQQgpN

    allt gott
    /Marcus

    SvaraRadera