Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

fredag 5 februari 2010

Mer om Bentleys återkomst

Jag skrev om Todd Bentleys återkomst häromdagen, och nu skriver Dagen om det. Christer Åberg (apg29) menar att Jesus upprättar. Och jag får hålla med, Jesus upprättar och kan upprätta även en som Todd Bentley, och än värre, Saulus. Vad han skriver kan utgöra ett bra underlag för att kommentera och informera:
[Lakeland]väckelsen avstannade då det blev känt att Todd bentely hade en
utomäktenskaplig affär och hade alkoholproblem.
Vadå "väckelsen avstannade" står en sann väckelse och faller endast med en person och dennes karaktärssvårigheter?
Inom parentes kan jag säga att det är ganska intressant att lägga märke till att
trotts Bentley levde ett tvivelaktigt liv så använde Gud honom.
Ja, jag håller faktiskt med om att Gud använder även dessa män som Bentley, även Benny "Hinn håle" till Sina syften. 5 Mos 13:1-3 klockrent! Åberg igen:
Nu förstår jag att alla "laglärda" reagerar på det här.
Ja, låt oss glömma det där med att Bibeln är Guds Ord, nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet, att den uppmanar oss att pröva andarna. Något som Gud gett oss enligt Sin omsorg, så att vi ska kunna ha en fast måttstock att pröva och urskilja allt och inte vara helt utlämnade till våra egna flyktiga känslor och människotankar.
Men faktum är att Gud upprättar och förlåter människor. Han diskvalicerar ingen.
Har man omvänt sig så har man omvänt sig. Vilka är vi då som ska bedöma någon
som ovärdig att tjäna Gud?
Som sagt får vi bedöma enligt Bibeln! Annars är det riktigt, men tyvärr har inte Todd Bentley omvänt sig. Samma demoniska möten, folk som skakar, ramlar, osv (se klippet i mitt föregående inlägg som jag länkade där uppe). Sånt där står inte med i Bibeln, utan har annat ursprung. Se här.

En sann omvändelse hos sådana här män, låt oss inte nämna fler namn, men det finns svenska också, efter alla fel som begåtts av dem, bör vara. "Jag har gjort stora fel, vilselett många människor, många till Helvetet, jag ska stiga ner från min position, bli en vanlig hederligt arbetande, ödmjuk, lågmäld, svensson, som är behaglig inför Herren, och aldrig mer stå i rampljuset. Jag är inte ens värdig att städa toaletterna i kyrkan." Men vi kan nog gissa att dessa män inte omvänt sig. De vill fortfarande stå i rampljuset, de älskar att vara i centrum och synas.

Men låt oss inte bara vara negativa, låt oss se Guds omsorg om Sitt folk i detta. Som sagt, 5 Mos 13:1-3. Det här kan t ex ge oss ledtrådar i att urskilja sanna och falska bröder. Tack Gud!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar