Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

tisdag 9 februari 2010

Megakyrkor=inget Evangelium

Idag finns en artikel om megakyrkor i Dagen. Inget man egentligen inte redan visste, men ändå intressant att läsa. Iallafall glädjande att de åtminstone lyfter fram detta som Scott Thumma, professor i religionssociologi vid Hartford institute, som länge studerat fenomenet megakyrkor, som intervjuas, säger:
- För att nå ut till en så bred publik som möjligt undviker en del pastorer att ta upp utmanande ämnen. De undviker att tala om saker som synd, frälsning, utan framför i stället ett budskap som har mer att göra med positivt tänkande
Och slutstrofen
Megakyrkorna i Amerika har också blivit kritiserade för att förvandla gudstjänster till underhållning och för att de representerar någon slags konkurrensutsatt kapitalistkristendom. De har också i vissa kretsar fått det sanbbmatsrelaterade [sic] öknamnet McChurch.
Undersökningen som hör till artikeln visar att de flesta (i skrivande stund 58%) inte tycker stora församlingar är bra. Jag tror väl att de med detta menar megakyrkorna. Stora sanna bibeltroende bibelpredikande kristna församlingar ser jag väl inget dåligt med.
Även glädjande att Christer Åberg, i sin blogg på apg29.com skriver
Här på apg29 är jag mycket noga med att presentera Jesus och frälsningen från synden. Men i vissa megakyrkor kan de tumma på detta och inte prata så mycket av behovet att bli frälsta från synden. I stället är budskapet ett positivt tänkande. Detta för att nå ut till en bredare publik. Detta tycker jag är fel eftersom människor måste få veta hur de ska bli frälsta. [...] Människor behöver höra talas om Jesus för att bli frälsta från synderna. Talar vi inte om Jesus, utan om allting annat, då lurar vi människor.
Jag har också tidigare skrivit lite av vad David Wilkerson tycker om megakyrkorna, som tyvärr har inflytande på svensk kristenhet. Det är alltså väldigt viktigt att vi vet att fienden är innanför murarna. Läs gärna det här!

3 kommentarer:

  1. underhållning är satans substitut för glädje - Leonard Ravenhill - bra inlägg, Jag tror vi som kristna har förlorat glädjen i den helige ande, i evangeliet, i att leva ett helgat och separerat liv. "gläd er alltid" säger Paulus, och försummelsen av det tror jag har lett till en ökad grad av underhållning i våra församlingar. Inget fel med underhållning i våra liv, det är en Guds gåva att tillföra stor glädje och sysselsättning i våra liv, men när det blir huvudsaken med vårt liv, när det är den avgörande faktorn var vi har gemenskap med andra troende, om vårt kyrkoval är baserat på var jag har det "skojigast" och kan bli mest underhållen, och inte på att bli mer lik Jesus, få mer seger över synden, lära mig älska Gud och mina tros syskon, då är något väldigt fel.

    Christian J

    SvaraRadera
  2. Det är ju även intressant att konstatera att de i artikeln skrev att "en del" pastorer tenderar till att tona ner det kristna budskapet om frälsning genom tro. Det betyder faktiskt ju faktiskt att det finns megakyrkor som inte kompromissar med budskapet om synd och frälsning och ändå har stora kyrkor precis som du så ser jag inget direkt fel i att en kyrka är stor om den är trofast mot ordet och Gud.

    Jag blev lite fundersam mot varför du är så väldigt negativt inställd mot Bill Hybels? Du kanske har mer koll än vad jag har men det jag har läst av honom har handlat väldigt tydligt om att rädda människor till himlen.

    I en bok skriven av honom som heter Ta första steget skriver han till exempel så här: Himmel och helvete finns på riktigt. Evigheten - och var man hamnar - finns på riktigt, gäller för verkliga människor som lever verkliga liv. Det var bara ett exempel, hela boken handlar om att vi skall vinna våra grannar, vänner, medarbetare osv för Jesus och berätta för dem att Jesus dog för deras synder. Om det inte är evangelium så undrar jag vad det är.

    Är det kanske en större betoning på omvändelse du efterfrågar?

    Mvh Andreas

    SvaraRadera
  3. Andreas,

    Jag vet dock inte om dessa bör definieras som megakyrkor.

    Ang. Bill Hybels. Se länken till David Wilkerson i inlägget ovan. Att han skriver så som du citerat är ju en positiv överraskning. Och så tror säkert dessa pastorer i teorin detta. Men är det verkligheten när de ska predika på söndagarna? Det verkar mer som att hålla borta de mindre acceptabla bitarna och kanske ta fram dem senare när folk är för långt inne, som sekter brukar göra. Men du kan överraska mig positivt gärna igen!

    Guds välsignelse

    SvaraRadera