Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

lördag 27 februari 2010

Evangelisation 26 feb del 1

En härlig kväll med evangelisationsgänget.

Först talade vi med ett ungdomsgäng och blev hånade och förkastade för Herrens sak. Mina kamrater delade Evangeliet och förklarade korset för dem, som hade många protester och oärliga frågor och hånfulla kommentarer. De hädade mot Gud och förnekade Hans existens. Jag försökte förklara att skapelsen bevisar Skaparen, precis som vi är inne i nordstan, och vet att nån byggt byggnaden vi är i, så har Någon skapat skapelsen.
"Har Gud skapat big bang?" frågade en av dem.
"Jag vet inte..." svarade jag. De skrattade, men det är inte så jätteviktigt huruvida big bang hänt eller ej. Gud har skapat allt, men vill samtidigt inte säga att Gud skapat big bang, eftersom big bang inte nödvändigtvis har ägt rum.
"Var kom big bang ifrån i så fall då?" frågade jag.
"Allting var ihoppressat i en liten punkt och sprängdes." svarade hon
"Jaha, var kom det ifrån? Var fick den all den energi ifrån för att sprängas?"
"Titta i NO-boken!"
"Det står inte. För de vet inte! ;)"
De hade många fler frågor. Och jag hann inte svara på den ena förrän de ställde en annan. Det gick inte, de ville inte höra. Det var väl bara att inse att vi stört dem, men iallafall gett dem chansen att höra om Honom som kan ge dem evigt liv.
"Ja, men vi ska inte störa er mer! Ha det bra!" sa jag och så gick vi. Härligt att bli hatad, bortstött och hånad för Människosonens skull, en stor lön väntar i Himlen (Luk 6:22-23.) När vi vittnar, så vinner vi alltid på det!
Jag försökte uppmuntra de andra med detta, det är lätt att ta åt sig, men egentligen är det ju Jesus som de förkastar, vi bör vara glada över att vi ansetts värdiga att lida smälek för Namnets skull.
Mina lite mer frimodiga med-evangelister gick fram för samtal igen till några stycken. Läs fortsättningen här!
  • Lär dig om biblisk evangelisation
  • Tips för Traktater
  • Läs fler Fiskehistorier, som är till för att uppmuntra dig att uppsöka och frälsa det som är förlorat, så att Guds namn blir känt och ärat, Hans nåd upphöjs genom frälsningen av fler stora syndare, att Lammet som slaktades får den fulla lönen för sitt lidande och människorna blir frälsta ifrån Helvetet!
  • Be för det planterade utsädet!
  • Har du någon "fiskehistoria" att dela med dig av? :) Maila mig: space_knife (snabel-a) hotmail.com så lägger jag upp den i bloggen. Inget är för litet, allt är ett stort verk av hur mäktigt Gud verkar i oss små, ynkliga och fega!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar