Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

torsdag 25 februari 2010

Evangelisation 25 feb

Det snöade ute och var mycket folk inne på nordstan idag av fler anledningar. Lite mer än 100 traktater gick åt på 25 min och då pratade jag också med en lite under denna tid. Det var en äldre kvinna som stod och lutade sig mot informationsskylten innanför in/utgången mot brunnsparken. Ibland så får jag nåden och kraften från Gud att våga gå fram för att starta igång ett samtal. Jag gav henne en traktat och frågade om hon trodde på Gud. Hon var katolik. Var trodde hon att hon skulle komma när hon dör?
"Jag tror vi straffas. Men jag tror jag kommer till Himlen."
"Har du hållit budorden?"
"Ja."
"Har du ljugit?" osv... hon ville inte låta sig överbevisas om synd genom Lagen. Jag frågade om hon syndat, till slut. Det medgav hon... och vad skulle Gud göra med syndare, om Han är en helig god och rättvis domare? "Han förlåter oss."
"Men en god och rättvis domare kan aldrig bara förlåta skyldiga brottslingar sådär?"
Samtalet gick mer eller mindre fram och tillbaka på detta vis. Hon pratade om lite andra grejer, men det var svårt att höra vad hon sa, jag fick böja mig ner för hon var kort, och det var en del oljud runtomkring, så en del missade jag. Hon visste att Jesus dött för våra synder men hon var fortfarande slav under katolska kyrkan som enligt dem måste de bikta sig, som hon nämnde, och göra andra sakrament för att försöka förtjäna att få syndernas förlåtelse och komma till Himlen. Det är något annat än vad Bibeln säger:
Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det, inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig. (Ef 2:8-9)
Sen iallafall, skakade vi tass och sa "ha det bra." Hon har en traktat med allting på iallafall nu. Och ca 100 till som inte kan skylla på mig på domens dag. Be för dem!

Läs fler fiskehistorier
Fick en idé, kanske: Har du någon fiskehistoria att berätta, maila: space_knife (snabel-a) hotmail.com så kan jag lägga upp den i bloggen! :)

5 kommentarer:

  1. Jag känner mig liten och ynklig när jag läser hur ofta du är ute och delar ut traktater. Ja, jag får nog lov att säga att jag skäms över mig själv. För min svaghet, lathet, feghet.

    Jag vill verkligen uppmuntra dig att fortsätta göra det du gör, verkligen! Du är ju en bra förebild på hur en Jesu lärjunge ser ut. Sen behöver ju inte alla göra på exakt samma sätt, utan jag menar generellt sett ditt arbete på att nå ut till folket.

    Gud välsigne dig och det du gör!

    SvaraRadera
  2. Andreas
    Tack för din uppmuntran. Det är oss ynkliga och små som Gud använder. :) Denna mask har ingen annan än Gud att ära sig av.
    Vi har alla olika möjligheter i våra olika situationer. Jag har detta lägligt nu och vet att jag inte tar vara på varje tillfälle.
    Hoppas att "fiskehistorierna" leder till gott, uppmuntrar och uppbygger, och ger ära åt Gud!

    Frid

    SvaraRadera
  3. Hej Daniel, jag håller med om att du ligger i, det är så en lärjunge ska göra. Intressant samtal du måste haft med denna dam, hoppas hon vänder om nu.
    Gud välsigne dig. Tack för en fin sida.
    /Maria

    SvaraRadera
  4. Du är inte den enda som blir känner att du inte gör tillräckligt när det läser sådant här, Andreas (speciellt då somliga såsom jag knappt gör någonting längre). :)

    Starkt jobbat, Daniel. Fortsätt med det.

    Tips: Nästa gång du citerar Eph 2:8-9 ta även med nästa vers (v. 10) så förhindrar du alla möjliga sorters invändningar från alla möjliga grupper. :)

    SvaraRadera