Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

söndag 31 oktober 2010

Hell-o-ween

Helloween är ett tyskt powermetalband som jag lyssnat en del på. Nuförtiden inte så mycket. (Dessutom är nästan alla bandmedlemmar utbytta så det är inte samma som förr. Snyft.) De kunde sin sak. Det var nog de som skapade power-metallen om jag inte missuppfattat saken då de började att blanda in glada melodier till tung, snabb speed metal. Exempel (varning, det är som sagt hårdrock.) Skivorna Keeper of the Seven Keys pt. 1 & 2, och låten med samma namn (fast inte i två delar, fast uppdelad i två delar på youtube eftersom den är 13 minuter) handlar tydligen om Jesus. Visst, finns en del taget från Bibeln (Han håller sju stjärnor, har de sju nycklarna) men inte mycket mer än så...

Det här är jag innan jag blev frälst (varning för ogudaktig gestikulation och språk, samt en orb på bilden.) Det som hamnar på Internet, stannar på Internet och förr eller senare hittar någon den bilden ändå. Man kan se vad som präglade mitt liv då, och att jag var ganska oseriös, och kallade mig ändå för kristen. (Jo, jag kan fortfarande skoja och ha kul en del, vilket jag tror kan märkas(?) men det finns gränser.) Jag kan inte se att jag var född på nytt och frälst vid den tiden. Gud har, hursomhelst, gjort ett mäktigt verk! Idag är jag tveksam till mycket inkl musiken jag brukade lyssna på. En del går fortfarande och genre är inte det som avgör om något är satanskt, utan själva budskapet. Det är mer typiskt Satan att använda den till synes oskyldiga popmusiken för att förleda de flesta (se vidare här.) Mina betänkligheter till bandet Helloween är just namnet, som gör en ordlek och därmed skämtar om en så allvarlig sak som Helvetet. (Eller så menar de Hello-ween?) Annars är mycket i texterna samhällskritik som jag fortfarande till stor del kan skriva under på.

Men det var inte det jag skulle skriva om. Kom bara att tänka på det när jag skrev blogginläggstiteln, för det är ett passande namn till denna högtid, som jag skulle skriva om, halloween & C:O. Har jag förstått saken rätt, firar man halloween idag, allhelgona imorgon och alla helgons dag nästa lördag. Jag ser inget kristet med någon av dessa egentligen. Många har redan genomskådat halloween då de små barnen klär ut sig till demoniska varelser och tigger godis. Här ser jag några problem:
  1. Man ska inte tigga godis när man kan köpa själv, eller skänka riktig mat till svältande runt om i världen.
  2. Godis är inte nyttigt för tänderna.
  3. Givandet baserar sig inte på frivillighet utan man hotas med bus.
Många klagar för att halloween på senare tid tagit över de kristna högtiderna. Men något man inte hör många klaga på är något man sedan länge gjort i Sverige, att göra precis samma sak, fast begränsat till att man klär ut sig till häxor, och tigger godis på den verkligt bibliska kristna högtiden: påsk!

Allhelgona och alla helgons dag finns ju inte med i Bibeln. De verkar egentligen vara katolska, där man ju ber till helgon och ber för de döda så att de (bl a?) ska komma ut ur skärselden fortare. Enligt Bibeln kan vi inte göra något för de döda. De står själva till svars för sina synder och får ta sitt straff. Den enda som kan göra något är Jesus, som gav Sitt liv för många. En är medlare mellan Gud och människor, en människa, Kristus Jesus. - 1 Tim 2:5.

En annan sak man firar på andra ställen den 31 oktober varje år är reformationsdagen. Då minns man den protestantiska reformationens begynnelse 31 oktober 1517 med att Martin Luther anslog de 95 teserna. Verkar vara ett bättre alternativ.

Låt oss tänka på de som lever istället, att vi ska nå dem med Evangeliet innan de dör och hamnar i Helvetet! (I USA där det är vanligare lägger en del t ex traktater i godispåsarna till barnen som knackar på.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar