Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

lördag 23 oktober 2010

Evangelisation 22 oktober

Här kommer ännu en fiskehistoria, denna från när jag var ute igår, som är värt att skriva om faktiskt.

Vi blev bara 2 st denna kväll. Ledaren Jakob och jag. Det var inte så trevligt väder: kallt ute, regnade och haglade även emellanåt. Vi har förvisats ifrån Nordstan och Centralstationen så att vi inte får vara där inne, och måste alltså befinna oss ute i detta väder, dessutom i mörker. Vi stod ändå under tak, det tak som skjuter ut över ut/ingången till/från Nordstan. Förhoppningsvis är vi tillåtna att stå där, så länge vi inte befinner oss för nära, eller innanför väggarna.

En del människor gick trots allt förbi här så att vi kunde dela ut traktater till dem. Jakob började prata med några direkt. Jag stod och delade ut. Mina fingrar frös och gjorde det svårt för att kunna få grepp om traktaterna och dela ut särskilt effektivt. Jag fick mellan varven stoppa mina händer i fickorna och gå in i Nordstan för att värma mig. Man får ju vara där inne, bara man inte delar ut saker. Sedan gå ut igen och börja dela ut. Fingrarna frös snabbt igen.

Jag blev hånad av en högljudd, hemlös ateist som luktade öl. Han tyckte inte det fanns några bevis för Gud. Det är samma som jultomten. Jag undrade hur han menar att allt kan komma från ingenstans. Då sa han att julklapparna kommer inte från jultomten heller. "Men julklapparna kommer inte från ingenting." Han fortsatte att håna mig, sa till sina kompisar. En av dem trodde på Gud, sa att han var frälst, frågade om jag var andedöpt, hans pappa hade varit pingstpredikant och hans farfar läsarpredikant. Ändå hade han hamnat på gatan och befann sig i detta berusade tillstånd. Han gick iväg för att tigga en cigarett av någon och vi fortsatte inte samtalet.

Två andra jag gick fram till och gav traktater blev inte så glada. De såg vad det stod, slängde dem i marken. "VAD MENAR DU!? JAG ÄR ORTODOX!" Röt han ilsket. Det kan väl inte jag veta. Den andre: "Jag är muslim! Islam kommer ta över hela världen!" De såg, som sagt, inte så glada ut. Sedan gick de iväg. I början förstod jag inte vad de menade. Vill de inte komma till Himlen? Troligen reagerade de på att det står på traktaten att man inte behöver vara religiös för att komma till Himlen. Det beror förstås på vad man lägger i ordet religiös. Min avsikt med att skriva så var att det finns de som sagt sagt "Jag är inte religiös," och sedan inte velat ha något att göra med saken. Men det verkar ha fått en bieffekt, som jag inte räknat med, men som är bra, att det är stötande för de som är religiösa. De följer sitt system av gärningar som de tror att de ska bli rättfärdiga igenom, och vill inte ödmjuka sig.

Jakob däremot hade ett långt samtal under hela kvällen med en som stod där, från vad jag kunde snappa upp, hörde inte mycket, men han såg positiv ut, lyssnade intresserat, etc, så var han inte långt ifrån Guds rike. Jag ställde mig för att be för det och alla som fått traktater, medan jag försökte värma fingrarna i mina fickor. Jag bad att Gud skulle ge omvändelse och föda dem på nytt. Jakob gick iväg med han som han pratade med, han var hemlös och behövde bo någonstans så de skulle till social-nånting. Det var en kvart kvar på kvällen (vi är ute till halv nio) men eftersom det var så kallt och fingrarna frös ihjäl så struntade jag i att fortsätta och gick hem!

  • Be: att skördens Herre sänder ut arbetare till sin skörd, som är stor, men arbetarna är få (se Luk 10:2) att Gud öppnar en dörr för ordet, så att vi kan predika Kristi hemlighet, och tala som vi bör (se Kol 4:3-4), för det som planterats, att någon vattnar, att Gud ger växten (se 1 Kor 3:6-7)
  • Missa ej denna bibliska undervisning om evangelieförkunnelse, evangelisation och vittnesbörd!
  • Tips om Traktater
  • Läs fler Fiskehistorier, som är till för att uppbygga, hjälpa och uppmuntra till att lyda Jesu befallning att Gå ut i hela världen och predika evangelium för hela skapelsen! (Mark 16:15) så att människorna blir räddade från Helvetet, till Himlen, förs in i trons lydnad, allt för Guds namns skull, och för Hans nåds och Sons skull!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar