Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

tisdag 12 oktober 2010

Evangelisation 8 oktober

Jag vill skriva om hur det gick senaste fredagkvällen, eftersom det hände lite saker av intresse och jag lärde mig något också. Det är bra att lära sig allteftersom och också en anledning till att man är ute är att träna så att man blir bättre och bättre. Ingen är perfekt direkt på något utan att ha tränat och så är det även med evangelisation.

Till en början stod vi utanför Nordstan vid brunnsparken. Vi får ju inte vara inne i Nordstan. Det var mörkt och kallt. Vi 4 som var ute fick kontakt med var sin person ganska snabbt och vittnade för dem. Själv fick jag en kort kille, vars ålder var övre halvan av tonåren någonstans, tror jag, jag tror att han var från Palestina eftersom en av de andra jag var ute med hade pratat med hans vän som var från Palestina. Jag glömde att fråga vad han hette men vi kan kalla honom Ralph.

"Vad är detta?" Frågade han om traktaten jag gav honom, som de flesta gör. Jag svarade att det handlar om Gud och livet efter döden. Han tog fram en cigarett och frågade om jag hade tändare. Det hade jag inte. Han fick eld av någon annan och stod och rökte. Det är jobbigt att stå framför någon som röker men jag tänkte faktiskt inte på det.
"Vad tror du händer när man dör?" Frågade jag.
"Antingen kommer man till Himlen eller Helvetet, eller så händer ingenting."
"Var tror du att du skulle hamna, [om det stod] mellan Himlen och Helvetet?"
"Jag skulle komma till Helvetet."
"Varför det?"
"För jag har syndat en massa." Min reflektion här var att då behöver jag inte använda Lagen för att ge honom insikt om synd eftersom han redan bekänner att han syndat.
"Hur känns det då, att du kommer komma till Helvetet?"
"Det känns inte bra..."
"Vet du hur Helvetet är?"
Han hade hört att det var 70 gånger varmare en vanlig eld här på jorden. Troligen är det en islamsk tanke.
"Helvetet är att man plågas för alltid för det man gjort." Svarade jag ungefär.
"Ja..."
Sedan berättade jag att Gud inte kan låta skyldiga brottslingar gå fria eftersom Han är rättvis, men att Han gjort en sak så vi inte behöver komma till Helvetet. Jag berättade om Jesus och att Han dog i syndares ställe så att Gud kan frikänna oss men samtidigt rättvisan tillfredsställas. Och att Han återuppstod. Detta trodde inte Ralph på. Han sade sig inte vara muslim men jag känner igen den vanliga invändningen som ofta kommer ifrån muslimer, som även kom ifrån honom nu, att Gud inte kan bli människa och inte har en Son. Jag förklarade att Gud kan göra vad Han vill.
"Då kan väl Gud frikänna oss också utan vidare?" Bra invändning.
"Nej, för det vill Han inte, Han vill skipa rättvisa." Svarade jag ungefär.
På något sätt kom han att prata om goda gärningar ändå, att man kommer till Himlen genom att göra goda gärningar. Så här tror jag att jag gjorde ett misstag genom att inte gå igenom Lagen med honom, även om han visste sig vara syndare så är det rätta sättet att ändå gå igenom Lagen och förklara utifrån det att brottslingar inte kan frikännas bara för de gör bra saker också. De ska straffas för vad de gjort. Jag sa också "Synden ger en evig skuld, den är mot Gud. Om du bara har syndat en gång, så förtjänar du redan att komma till Helvetet för alltid. Det är straffet. Även om du skulle göra en miljard goda gärningar så skulle det aldrig kunna uppväga din eviga skuld." Då förstod han lite bättre, och förstod bättre om varför Jesus behövde komma. Sedan sa vi hejdå och jag påpekade att det finns en mailadress på godhetstestets sida som det står adressen till på traktaterna, om han vill prata mer.

Efter en stund av bara dela ut traktater, så beslutade vi oss att gå till Centralstationen där vi var förra veckan. Det är ju varmare inomhus. Vi gick igenom Nordstan, sedan stannade vi i tunneln som går under busshållplatserna och vägen, mellan Nordstan och Centralstationen, a.k.a. Europas största pissoar. Där stod vi också och delade ut ett tag, två av de andra vittnade, det var en del människor som gick förbi här inne också. Efter en stund där gick vi till Centralstationen.

När vi kommit till Centralstationen och inte hade hunnit dela ut vår första traktat där inne, just när en av oss skulle det, såg en vakt det och sa att vi inte får vara här inne och göra så. Så vi fick gå ut på Drottningtorget och ställa oss.

Där var också en bra ström av människor faktiskt, som gick över övergångsstället. Då kom även en man som var full av sprit och svordomar fram till mig och såg traktaten. "Naj, e detta för jag varit på puben nu ällä?" Han sa att han var kristen och spelade musik i kyrkan. Jag citerade två bibelställen: Berusa er inte med vin (Ef 5:18) jag hade tänkt citera resten sådant leder till ett liv i laster, men glömde av det av någon anledning; och så var det nog Ords 20:1 jag tänkte på Vinet smädar, starka drycker larmar, ingen som raglar av det är vis, men jag parafraserade hur jag mindes det.
"Oj, står det så hemskt i Bibeln!?..." Vi pratade lite mer och han höll till slut med att spriten förstör samhället.

Jag delade ut ca 70 traktater och har beställt nya. Ändrade texten lite denna gång så att det står såhär:
Har du ljugit? Stulit? Missbrukat Guds namn? Haft sex utanför äktenskapet, eller fantasier om det? Lyssna till ditt samvete. Är du skyldig? Om du brutit mot Guds Lag, har du syndat mot Honom och är ond i Hans ögon. Bibeln säger att "alla har syndat och gått miste om härligheten från Gud." Straffet är döden och evig plåga i Helvetet. Vad rysligt! Men det är rättvist! En god och rättvis domare kommer inte att låta skyldiga brottslingar gå fria. Ändå låter Han dig fortfarande leva. De goda nyheterna är att Han älskar dig trots den du är och har gett dig en utväg. Hans ende Son Jesus Kristus tog straffet, Guds vrede och dog på korset i syndares ställe, och besegrade döden genom att återuppstå. "Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog i vårt ställe, medan vi ännu var syndare." Inga goda/religiösa handlingar kan muta domaren att släppa in dig i Himlen. Du bröt Guds Lag, men om Jesus betalade din "böter", så kan Gud lagligen frikänna dig! För att ta emot Guds gåva, evigt liv gratis, ångra dig och vänd dig Jesus som din enda räddning från synden och Helvetet, idag, medan du fortfarande lever! Gud kommer ge dig ett nytt hjärta med längtan att lyda Hans Ord i Bibeln, av kärlek och inte rädsla! "Så älskade Gud världen att han utgav sin ende Son, för att den som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv."
Jag hoppas att ha gjort så att det är mindre text, så att jag kan ha ett större teckensnitt men det ändå får plats på baksidan av visitkortet. Men nu såg jag att det finns ett litet fel här i texten. Ett ord saknas. Ojsan... men nog ingen fara, man förstår nog ändå. Får fixa det nästa gång.

Iallafall så vill jag särskilt säga detta, att vi nu blivit avvisade från både Nordstan och Centralstationen, och behöver få tillstånd för att vara där. Detta är inte förföljelse för att vi är kristna utan det är så för alla som vill dela ut lappar där inne, oavsett om det är evangelietraktater eller erbjudanden om klippning för halva priset. Jag vet inte om vår evangelisationsledare fått tag i personerna så att vi kan få tillstånd att vara där inne men jag vill be er som läser detta att be att Gud åter öppnar dörrarna för Sitt Ord där inne. Det är ju kallt ute nu på kvällarna och blir kallare och jag blev förkyld efter denna fredag.

  • Be: att skördens Herre sänder ut arbetare till sin skörd, som är stor, men arbetarna är få (se Luk 10:2) att Gud öppnar en dörr för ordet, så att vi kan predika Kristi hemlighet, och tala som vi bör (se Kol 4:3-4), för det som planterats, att någon vattnar, att Gud ger växten (se 1 Kor 3:6-7)
  • Undervisning om biblisk evangelisation!
  • Tips om Traktater
  • Läs fler Fiskehistorier, som är till för att uppbygga, hjälpa och uppmuntra till att lyda Jesu befallning att Gå ut i hela världen och predika evangelium för hela skapelsen! (Mark 16:15) så att människorna blir räddade från Helvetet, till Himlen, förs in i trons lydnad, allt för Guds namns skull, och för Hans nåds och Sons skull!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar