Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

måndag 28 december 2009

Att komma in genom den Trånga Porten


Text ur: Arthur Pink, "The Narrow Way"
Översättning av: mig

"Kämpa för att komma in genom den trånga porten. Ty många, säger jag er, skall försöka komma in men inte kunna det." Luk 13:24

Att komma in genom den Trånga Porten visar hur hjärtat tar emot Kristi heliga undervisning. Ah, min vän, att verkligen och faktiskt komma in genom denna "trånga port" är inte lätt! Dessa ord målar inte upp frälsningen som något man enkelt och lätt uppnår. Att Jesus skulle yttra detta, innebär tydligt att det finns skräckinjagande svårigheter och hinder att komma över, och att lata namnbekännare ytterst säkert inte kommer in.

Varför är sån kamp nödvändig för att "komma in" genom den trånga porten?

För det första, för att SATAN kämpar för att förgöra din själ. "Var nyktra och vaksamma. Er motståndare djävulen går omkring som ett rytande lejon och söker efter vem han skall sluka." 1 Pet 5:8

För det andra, för att KÖTTETS naturliga lust kämpar för att förgöra dig: "Mina älskade, jag uppmanar er som främlingar och gäster att hålla er borta från de köttsliga begären som för krig mot själen." 1 Pet 2:11

För det tredje, för att hela VÄRLDEN ställt sig emot dig. Den kommer försöka dra dig med sina lockande löften, sina Delila-aktiga svek, och dödliga lockelser. Om du inte övervinner världen, kommer världen övervinna dig till din själs eviga fördärv.

Av det som varit innan oss, kan vi tydligt upptäcka varför den största majoriteten av våra medmänniskor, ja, och av bekännande kristna också, kommer misslyckas nå Himlen--det är för att de föredrar . . .
synd, framför helgelse;
att hänge sig åt köttets lustar, framför att vandra efter Bibeln;
sig själv, framför Kristus;
världen, framför Gud.

Man vägrar att . . .
förneka sig själv,
överge sina avgudar, och
underordna sig Kristus som Herre
--och utan detta, kan ingen ta det första steget mot Himlen och komma in genom den trånga porten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar