Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

lördag 12 december 2009

Evangelisation 11 Dec

Innan evangelisation ber vi tillsammans i 45 minuter för allt ska överlåtas åt Gud. Jag hade blivit ombedd att inleda med något bibelord etc, så jag valde denna text. Den är mycket bra, för den är inte skriven av mig själv, och så är det viktigt för oss. För man ser inte så många omvända, vi vet inte vad som händer med dem vi pratar med, men det är inte det som är huvudsaken. Teamet tyckte också det var en bra och uppmuntrande text!

Ett annat team från en annan församling gick och delade ut. De kunde inte så bra svenska, men sa "Jesus älskar dig" till alla de gav sina traktater till. Vill inte klanka ner på dem nu, det kändes bra att fler var ute, vi var glada åt varandra. Men jag skulle aldrig säga nåt sånt som inledningsfras. Jag har gjort det innan så jag är inte bättre själv men gör det inte längre! Det är värt att säga igen, om det är något en syndare inte behöver höra så är det nog att Jesus älskar dem. Det kan uppfattas fel. Visst älskar Jesus alla men det bästa sättet att förstå hur är ju när man visar hur syndiga och förtjänta av Hans hat de egentligen är genom Lagen och vad Jesus gjorde för dem att dö för dem trots att de förtjänar Hans hat, men får något de inte förtjänar (nåd) Hans kärlek! Viftade snabbt bort en tanke att säga "Gud hatar dig" samtidigt som jag delade ut traktater. Det är nog inte heller det bästa även om det stämmer bibliskt (Ps 5:5-7). Det bästa är att låta dem komma fram till detta själva genom att presentera Lagen för dem. Allt är för att de ska inse Hans godhet i Evangeliet som för till omvändelse!

Mina teamkamrater fick kontakt med först ett stort och rörigt gäng med muslimska ungdomar. De respekterade vår tro och var mer liberala. De höll inte med att Gud har en Son, osv. Jag sa inte något för mina kamrater sa det bra själva, men stod bredvid ifall att. Någon av dem fick en DVD och så tror jag någon fick en arabisk NT.

Ett annat gäng med svenska ungdomar fick vi kontakt med också. De hade pratat med de andra från den andra församlingen. Nu såg min teamkamrat till att plantera noggrannt ett Evangeliets utsäde hos dem. Jag bad till Gud att deras hjärtan skulle öppnas. De, särskilt en, verkade mycket intresserad och skulle ge det en ordentlig funderare, han fick en bibel och tänkte verkligen läsa den. Jag tog fram en Johannesevangeliet till en annan som också ville ha, sen hade vi tyvärr inte mer till den tredje. De fick även hans mailadress och verkade faktiskt vilja höra av sig. De var tacksamma och skakade våra händer innan vi gick.

Mer att be för!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar