Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

fredag 5 mars 2010

Evangelisation 1 & 4 mars

Jag minns inte riktigt om något speciellt hände i måndags... som jag vet om. Ca 100 traktater blev jag av med igen iallafall, och vad som händer med de som får traktaterna vet jag ej! Men något uppmuntrande läste jag på Fish With Trish blogg (översatt):
Jag gav en man en million dollar gospel tract ["Maskens" kommentar: jag har nästan det meddelandet som är på baksidan av mina traktater, har översatt det jag tycker är bäst från olika och satt ihop] häromdagen. Vi var båda på väg ut ur butiken ungefär samtidigt.

Jag gick förbi honom och sa “Den här är till dig.”

Efter ca 20 sekunder, hörde jag honom ropa på mig, “Fröken...menar du att jag måste vara kristen för att komma till himlen??”

“Japp, sir.” Svarade jag med ett leende. Jag var inte säker på om han var glad eller arg –ibland vet man bara inte hur folk kommer reagera.

“Jag är glad att du gör detta. Jag är född på nytt och redan på väg till Himlen.” Sa han.

Han fortsatte, och pekade på traktaten, “Folk gör inte detta så mycket längre. För många år sedan delade en liten gammal dam ut några traktater som kallas 'chick tracts' och jag blev frälst genom att läsa en sån.”
Så man vet aldrig. Jag har hittills, och ära till Gud för att Han dragit mig och gett mig modet till detta, delat ut ca 3700 sedan jag började för ett år sedan. Någon av dessa hoppas jag att någon blev frälst! Något att be för. Men kom ihåg att det viktiga är inte det utan att jag är lydig befallningen och de får höra Evangeliet, Gud är det som ger omvändelsen om Han vill! (Obs om Chick tracts: jag har tittat på några stycken och det finns svenska, det finns några som är bra, andra är inte så bra.)

Igår, torsdag, hände lite mer att nämna. Jag ställde mig på ett annat ställe i nordstan, där det var mycket folk som gick förbi. Som sagt, väljer jag äldre först eftersom det är de som man kan gissa sannolikast är närmast döden, och är mer brådskande att de blir frälsta. Medan jag stod här och delade ut detta fick jag syn på en hel bänk med äldre människor. Jag klev bort till dem och gav den förste en traktat och se om jag kanske kunde prata lite. "Vad är detta?" Frågade han som många brukar göra.
"Det handlar om livet efter döden och om Gud." svarade jag.
"Oj oj, nej, det vill jag inte tänka på!"
"Men är inte det viktigt att tänka på? Vad tror du händer när man dör?"
Jag minns inte så exakt, men han var inte så öppen för att prata om det här. Han gav mig tillbaka traktaten. Han frågade också om jag var från Jehovas vittnen, då svarade jag nej och sa vilken församling jag är med i. Iallafall, eftersom det var såhär så sa jag vänligt att jag ska inte störa. Jag gav honom som satt bredvid en traktat med förhoppning att denne skulle läsa det och kanske han senare också ville läsa det. Han tyckte annars jag var en "väldigt lugn pojke" så vi var ju inte ovänner, hoppas detta tyder på att han kommer ta och läsa sin väns traktat och ge det en funderare. Jag gick runt hela bänken och gav till alla som satt där. Sedan ställde jag mig för att dela ut igen bland folket som gick förbi. Det var en annan jag talade med som jag inte minns om han stannade eller stod still och jag gick fram till. Hann emellertid inte komma längre än att fråga om han ljugit någon gång (jag går ju igenom de tio budorden för att ge dem insikt om synd och så de förstår varför de behöver bli frälsta) sedan kom hans fru och då fick han gå iväg. Jag delade ut de sista traktaterna och sen gick jag till bussen. Det stod på hållplatsen till nordstan, att min buss skulle komma om 25 minuter så jag gick över Göta älvbron till hållplatsen på backaplan. Brukar göra det eftersom det är tråkigt att bara stå och vänta.... eller kanske skulle jag våga vittna för någon på hållplatsen en gång.. Hmmm :)

  • Be: att skördens Herre sänder ut arbetare till sin skörd, som är stor, men arbetarna är få (se Luk 10:2) att Gud öppnar en dörr för ordet, så att vi kan predika Kristi hemlighet, och tala som vi bör (se Kol 4:3-4), för det som planterats, att någon vattnar, att Gud ger växten (se 1 Kor 3:6-7)
  • Missa inte denna undervisning om hur man evangeliserar och vittnar bibliskt och effektivt!
  • Tips om Traktater
  • Läs fler Fiskehistorier, som är till för att uppbygga, hjälpa och uppmuntra dig att lyda Jesu befallning att Gå ut i hela världen och predika evangelium för hela skapelsen! (Mark 16:15) så att Guds namn blir känt och ärat, Hans nåd upphöjs genom frälsningen av fler stora syndare, att Lammet som slaktades får den fulla lönen för sitt lidande och människorna blir frälsta ifrån Helvetet!
  • Har du också någon "fiskehistoria" att dela med dig av? :) Maila mig: space_knife (snabel-a) hotmail.com så lägger jag upp den i bloggen. Inget är för litet, allt är vittnesbörd till Guds ära, om hur mäktigt Han verkar i oss som är små, ynkliga och fega!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar