Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

måndag 5 april 2010

Bränsle till helvetet!

Ur: William Dyer "The Strait Way to Heaven"
Översättning av: mig


"Uppmana dem att göra gott, att vara rika på goda gärningar, att vara generösa och dela med sig" 1 Tim 6:18

Det finns många människor som har en stor del av den här världens förmögenheter, och rikedomar, och tillgångar i sina händer, och i sina hus--men inte har någon givmildhet i sina hjärtan! Och därför gör de inte gott--med den här världens goda. De lever så otroget, att deras liv knappast är värt en bön--och deras död knappast värd en tår!

Människor kan lika väl komma till helvetet för att inte ha gjort det goda--som för att ha gjort det onda. Den som inte bär någon god frukt, är bränsle till helvetet--precis lika mycket som den som bär ond frukt! Du kanske inte är ond på utsidan--men ändå inte är god på insidan. Du kan vara så långt från rätt--som från fel! Den rike frossaren var i helvetets plågor, inte för att ha förföljt Lasarus--utan för att inte ha lindrat Lasarus!

Jag var hungrig--och ni gav mig inte att äta.
Jag var törstig--och ni gav mig inte att dricka.
Jag var främling--och ni tog inte emot mig,
naken--och ni klädde mig inte,
sjuk och i fängelse--och ni besökte mig inte.
Matt 25:42-43

Det är en av de största barmhärtigheterna i världen--när Gud ger en människa ett hjärta att göra gott med det goda som Han givit henne.

Åh! älskade, gör alltid gott--och hata det onda. Se inte bara var du kan få gott för dig själv--utan var du kan göra gott för andra. Arbeta för att vara hjälpsam för andras själar, och tillgodose andras behov.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar