Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

lördag 10 april 2010

Evangelisation 2 april (långfredag)

Apostlagärningarna 6:2-4
Då kallade de tolv till sig alla lärjungarna och sade: "Det är inte bra att vi försummar Guds ord för att göra tjänst vid borden. Nej, bröder, utse bland er sju män som har gott anseende och är uppfyllda av Ande och vishet, så ger vi dem den uppgiften. Själva skall vi ägna oss åt bönen och åt ordets tjänst."

Får mig att tänka på Oswald J Smiths citat (som används ofta av Ray Comfort, det är därför jag kan det) "Åh mina vänner, vi är nedtyngda med otaliga kyrkoaktiviteter, medan kyrkans verkliga arbete, att evangelisera världen och vinna de förlorade, nästan helt försummas."
"Ordets tjänst" kan inte bara betyda att de var som pastorer/predikanter som predikade för församlingen på söndagar, utan att de även ägnade tid åt evangelisation utomhus. Man kan ju läsa i vers 7 att detta Guds ord hade framgång och antalet lärjungar i Jerusalem ökade kraftigt. Även en stor skara präster blev lydiga mot tron.

Liksom förra året, firades detta års långfredag med evangelisation. Vilket är bättre än att fira dagen genom att berätta för syndare vad som hände?
Det var några olika kyrkor som jag inte känner till alla av. Vi var inte många från vårt gäng som brukar köra på fredagar. Ledaren Jakob var sjuk och inte där. Det var en scen där det skulle vara lite olika inslag. I ärlighetens namn, och samtidigt inte påstå att jag inte uppskattar kristna som gör utåtriktade ansträngningar, de har hjärtat på rätt ställe, men jag behöver/måste säga att jag höll inte med om allt här, det som nödvändigtvis kommer nämnas i denna bloggpost var att ett av inslagen var flickor som dansade. En av anledningarna till att jag hyser betänkligheter kring detta, om det inte är en självklarhet, kommer att framgå nedan.

Våran uppgift, som inte var på scenen, var att dela ut traktater och få igång samtal med de som stod runtomkring. Jag stod väl och grubblade än del över omständigheterna, men tog tillslut igång och delade ut traktater, så fick jag vittnat en äldre herre, som var en syndare precis som alla andra. Han tyckte nog att jag var dum. Han förkastade Evangeliet. Jag förklarade att jag inte är här för det är roligt och för att vara elak utan för jag inte vill att han ska komma till Helvetet. Han tyckte inte jag ska tro att jag ska komma här och veta nåt om livet efter döden. Jag förklarade att jag säger bara det som Gud säger i Bibeln. Minnet sviker mig om hur det egentligen gick till slut men jag tror vi sa vänligt hejdå och att han skulle tänka på vad vi talat om!

Jag fortsatte dela ut traktater, jag gick omkring lite utanför området, gick till några som satt på bänkarna, och gav traktater till de som ville ha. Sedan gick jag tillbaka nära scenen och då kom tre muslimer och stannade när jag gav dem traktater. Jag började gå igenom Lagen för dem, här kommer det tråkiga, jag skulle just fråga om de sett med begär och därmed begått äktenskapsbrott i sitt hjärta, då fick de syn på de dansande tjejerna på scenen. Där fick jag svaret på den frågan. De blev tillräckligt distraherade och det gick inte bra att prata vidare... de glodde en stund, uttryckte en del av de typiska muslimska invändningarna/lögnerna om kristendomen (att Bibeln blir ändrad, etc) de fick inte hört Evangeliet. Men de behöll sina traktater, om jag minns rätt.

De andra verkade det ha gått bra för. En hade ett långt intressant samtal som jag var med lite i på slutet. Han tog också kontakt via mail efteråt och har enligt de uppgifter jag fått hittills, fått länkar till några Paul Washer-predikningar. När programmet var slut så tog jag slut på de traktater jag hade med mig (genom att dela ut dem.) :)
  • Be: att skördens Herre sänder ut arbetare till sin skörd, som är stor, men arbetarna är få (se Luk 10:2) att Gud öppnar en dörr för ordet, så att vi kan predika Kristi hemlighet, och tala som vi bör (se Kol 4:3-4), för det som planterats, att någon vattnar, att Gud ger växten (se 1 Kor 3:6-7)
  • Missa inte denna undervisning om hur man evangeliserar och vittnar bibliskt och effektivt!
  • Tips om Traktater
  • Läs fler Fiskehistorier, som är till för att uppbygga, hjälpa och uppmuntra till att lyda Jesu befallning att Gå ut i hela världen och predika evangelium för hela skapelsen! (Mark 16:15) så att Guds Namn blir känt och ärat, Guds nåd förhärligas genom frälsningen av fler stora syndare, att Lammet som slaktades får den fulla lönen för sitt lidande och människorna blir frälsta ifrån Helvetet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar