Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

lördag 17 april 2010

Evangelisation 16 april

Apostlagärningarna 8:35
Då tog Filippus till orda och började utifrån detta skriftställe predika evangeliet om Jesus för honom.

Vishet i vittnesbördet
Bibeln säger "den som vinner själar är vis" (Ords 11:30.) Om vi är visa skönjer vi personens hjärtas tillstånd. Om han är en ärlig Nikodemus, tala om de goda nyheterna för honom; om han är som den arrogante laglärde (Luk 10:25-29) som inte förstår synd, rättfärdighet och dom, använd Lagen för att röra hans samvete och vilja. Om han inte är medveten om sin synd, använd Lagen för att överbevisa honom. Om han har kunskap om synd, ge honom evangeliet.
När frukten är mogen, kommer den praktiskt taget falla av trädet, som med den etiopiske eunucken. Gud ledde Filippus till en själ som var mogen för frälsning! Om man måste vrida och dra ett äpple från en gren kommer man nog upptäcka att det är surt.
Översatt från The Evidence Bible s 1409

"Bekymrar det dig inte att du skulle komma till Helvetet?" Vi hade gått direkt till stället med många ungdomar, vilket var ett klokt val, och fått igång samtal direkt. Pär med en som hade någon annan hängandes runt sin hals - vad jobbigt det måste ha varit förresten, när jag tänker efter - jag med en annan. Han jag pratade med sa att han trodde på en gud som bara en kraft, någon/t måste ha skapat allt höll han med om, men inte personlig. Han kom på andra tankar när Lagen började röra hans samvete och vilja, han blev överbevisad om synd, och insåg att om Gud dömde honom rättvist skulle han komma till Helvetet. Men det tyckte han bara var vad han ville. Det stämde överens med hans samvete och hur han kände sig när han gjort dåliga saker, han ville bli plågad för alltid. Jag kanske inte borde ha gjort det i hans obekymrade tillstånd men jag berättade Evangeliet för honom iallafall. Han kanske bara skojade om att han inte var bekymrad. Sedan förklarade jag om omvändelse och tro.
"Så, om du dog idag, skulle du hamna i Helvetet..."
"Ja..."
"Du måste göra två saker för att bli räddad, kommer du ihåg?"
"Öhhh..."
"Ångra dig och vänd dig från synden och lägg din förtröstan på Jesus."
"Ja..."
"När ska du göra det?"
"Jag kommer aldrig kunna det, att sluta ljuga och sånt."
"Men det är inte det det innebär, man blir inte perfekt, men det är att man får en ny attityd till synden. Sedan får man också ett nytt hjärta och den helige Ande som ger en kraft och hjälper en. Gud har gett mig kraften att sluta titta på tjejer, det hade varit omöjligt annars, det är ett under som Gud har gjort med mig och kan hända med dig med." Jag tror inte jag hade så mycket mer att säga, om han hört Evangeliet så är det det viktiga. Jag pekade på traktaten han fått. "Du har iallafall den där, och det finns en adress där..." - Jag märkte förresten att det hade blivit något fel på Godhetstestet i morse, och det lär ha varit i några dagar eftersom det varit 0 som gjort dem de här dagarna. Istället för att komma till ett test så kommer man till en grön sida där det bara står "godhetstestet" och sen inget mer. Snopet om nån gått dit. Och förödande. Så går det när man använder gratisgrejer. Det ska vara återställt nu iallafall. Jag får väl kolla detta med jämna mellanrum, om jag ser att det kommit 0 besökare. Till råga på allt pajade "dödsräknaren" som jag haft ett tag här till vänster. "Jag skulle bara göra en grej..." och sen blev det error på den och går inte att göra tillbaka. Jag försökte med lite olika lösningar, men, nix. Det får väl vara som det är och hoppas folk ser den röda texten när de kommer till bloggen. Funderade förövrigt ett tag att göra en stor blinkande knapp, det lär ju locka uppmärksamheten men kanske lite störande för er kära läsare, som faktiskt kommer hit för att läsa vad jag skrivit för knäppa saker, men även kan en blinkande knapp vara farligt för epileptiker. Fast det kanske är att prioritera med tanke på att Helvetet alltid är värst. För ett bra tag sen hade jag en jättestor bild och knapp som ledde till godhetstestet längst upp på bloggen, så att man inte såg nåt annat när man kom hit. Det kanske var en bra sak det med. Det gick definitivt inte att missa! Höhö. - "...Så länge du lever har du chansen att bli räddad men du vet aldrig när Guds tålamod tar slut och du dör." Var det sista jag sa till killen jag talade med här, iallafall. Om man älskar, varnar man!

Pär snackade fortfarande med killen och hans mänskliga ryggsäck, och jag hörde korstågen nämnas. Enligt Pär gick det inte så bra i det samtalet så vi flydde iväg och bad. Sen kom han som leder gatuevangelisationen, Jakob, och vi pratade lite om hur det gått för oss. Vi fortsatte sedan, och ställde oss ungefär i mitten av nordstan och gav traktater till lite folk som kom i vår väg. Efter en stund kom en snubbe, som fått en traktat, tillbaka och ställde lite frågor. Pär tog hand om honom. Han var ateist. "Åh nej!" Tänkte jag och tänkte genast på alla dawkinskopior som finns där ute. Men det här visade sig vara en trevlig ateist som var öppen och såg religion som positivt. Han var faktiskt före oss med att nämna de tio budorden, han tyckte de var bra och att Bibeln har en god moral. Varför något överhuvudtaget var bra, rätt eller fel, osv, ur ett ateistiskt perspektiv, utan en yttersta auktoritet, ifrågasattes, av Pär. Jag tvivlade stilla i mitt inre på att han som ateist egentligen håller med om alla de tio budorden (de första och främsta handlar ju om Gud!) Han var, emellertid, undvikande om var han skulle hamna om Gud finns och skulle döma honom. Pär försökte flera gånger. Han fick en stor dos apologetik om Bibelns trovärdighet, Jesu och återuppståndelsens historicitet, och verkade inte avfärda allt detta iallafall. Efter detta samtal minns jag inte om vi hade fler samtal...? Vi gick runt och pratade sinsemellan medan vi delade ut traktater. Förresten hade vi väldigt ont om traktater men det märktes inte. Jag blev inte ens själv av med den lilla bunt jag hade. Kanske ett mirakel likt dem med bröden. Eller så var jag helt enkelt för slapp...

  • Be: att skördens Herre sänder ut arbetare till sin skörd, som är stor, men arbetarna är få (se Luk 10:2) att Gud öppnar en dörr för ordet, så att vi kan predika Kristi hemlighet, och tala som vi bör (se Kol 4:3-4), för det som planterats, att någon vattnar, att Gud ger växten (se 1 Kor 3:6-7)
  • Missa inte denna undervisning om hur man evangeliserar och vittnar bibliskt och effektivt!
  • Tips om Traktater
  • Läs fler Fiskehistorier, som är till för att uppbygga, hjälpa och uppmuntra till att lyda Jesu befallning att Gå ut i hela världen och predika evangelium för hela skapelsen! (Mark 16:15) så att Guds Namn blir känt och ärat, Guds nåd förhärligas genom frälsningen av fler stora syndare, att Lammet som slaktades får den fulla lönen för sitt lidande och människorna blir frälsta ifrån Helvetet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar