Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

onsdag 7 april 2010

John Piper har bjudit in Rick Warren :/

Egentligen så vet jag inte hur nödvändigt detta är att skriva om, något som händer långt bort i ett annat land och som jag inte tror berör oss så mycket. Rick Warren känner många till och beundrar i Sverige, och jag minns första gången jag skrev om honom fick jag inte så jätteglada reaktioner. Enligt min fasta övertygelse är Warren en av de stora skurkarna som förstör församlingar i vårt land genom sina böcker, som översatts till svenska, och vars stadgar implementeras på bekostnad av Bibelns. Nu kommer jag även skriva om John Piper, som inte är fullt så känd i Sverige. Jag är tveksam till detta som Piper har gjort nu som tillkännagavs för en vecka sedan (man trodde det var ett aprilskämt.) Men jag måste först säga att jag tackar Gud varje dag i mina böner för hur Han så rikt välsignat mig genom John Pipers undervisning och förkunnelse. Han är en äkta gudsman och broder i Kristus, men jag anser ödmjukast att detta han nu gjort är ett stort misstag.
John Piper, högt eftertraktad konferenstalare, populär reformert författare, grundare till Desiring God (se www.DesiringGod.org) och pastor i Bethlehem Baptist Church i Minneapolis (se http://www.hopeingod.org/) har bjudit in kontroversielle sydstatbaptistpastorn och bästäljande författaren Rick Warren för att tala om temat “Thinking Purposefully for the Glory of Christ: The Life of the Mind and Global Reality”, på 2010 Desiring God National Conference (se
http://www.desiringgod.org/Blog/2323_more_details_about_our_national_conference/). Warren är på en talarlista som innehåller sådana duktiga försvarare av Reformationen som Al Mohler, R.C. Sproul, Thabiti Anyabwile och John Piper själv.

Detta har kommit som en chock för många som högt värderar John Piper och hans verksamhet eftersom Rick Warren offentligt tagit ställning i diverse viktiga frågor och har gått i spetsen för aktiviteter som de flesta i den reformerta världen anser strida mot reformationskt tänkande. Förutom Warrens inbjudan till Barack Obama (medan han var senator), en militant pro-abortionist och förespråkare för homosexuella rättigheter, att tala i hans kyrka December, 2006, för hans Global Summit on AIDS, är många av Warrens teologiska ståndpunkter störande för många som älskar och beundrar Piper. (Översatt härifrån, jag hittar inte var citatet egentligen är ifrån)
I den här youtubevideon berättar John Piper att han bjudit in Rick Warren och varför. Översatt:
Jag skrev till [Warren], detta är vad jag sa [...] ”Konferensen kallas ’THINK: The life of the Mind and the Love of God.’ Jag vill att du kommer. Du är den mest välkände pragmatiske pastorn i världen. Jag tror inte du är en pragmatiker i grunden. Kom och tala om för oss varför det spelar någon roll för dig att tänka bibliskt i det häpnadsväckande pragmatiska tillvägagångssättet för din verksamhet.”
Är det här legitima skäl till att bjuda in en villolärare och ge utrymme på sin talarstol? Finns det legitima skäl alls till sådant? (2 Joh 7-11, obs Rick Warren är inte gnostiker/förnekar att Jesus Kristus kommit i köttet, vad jag vet, men han är en villolärare, texten är tillämpbar) Han fortsätter i videon:
Jag vill att han lägger korten på bordet. Jag vill att han talar om vad som sätter igång honom. För han verkar i mycket av det han säger och gör som väldigt resultatsorienterad och pragmatisk och inte teologiskt driven, men ändå, jag mötte honom för första gången förra året på Ralph Winters begravning i Pasadena. Och vi satt bredvid varandra på plattformen i tre timmar. […] Och vi talade i förväg och han sa till mig “Jag läser alla Jonathan Edwards’ verk i år. Jag väljer en stor teolog varje år och jag läser alla hans samlade verk.”
I en till youtubevideo berättar Piper mer om varför han bjöd in den syndigt ekumeniske Purpose Driven-Påven Rick Warren att tala på konferensen. Mina tankar om allt detta är, att Rick Warren säger ju till alla just vad de vill höra. Han är inte dum, han vet vad andra tror på och vad han ska säga: att han också tror på det. Han har talat för judar, muslimer, bett för Obama... titta vad motsägelsefullt detta är: Först, från en intervju 2004 av Rick Warren av Modern Reformation (översatt):

Teologiskt är jag en monergist och håller fast vid reformationens fem "allena."

Från ett reportage från 2005 om Rick Warren av Pittsburgh Post-Gazette (översatt):

Jag håller inte med om allt i allas samfund, inklusive mitt eget. Jag håller inte med om allt som katoliker gör eller pingstvänner gör, men det som binder oss samman är mycket starkare än det som delar oss," sa han. "Jag känner verkligen att dessa människor är bröder och systrar i Guds familj. Jag söker bygga broar med ortodoxa kyrkan, söker bygga broar med katolska kyrkan..."

Jag kan inte säga det bättre själv än Dr. Michael Horton (översatt härifrån)
Pastor Warren skräddarsyr sina appeller till sin publik. För kalvinister, lägger han tyngdpunkt på sitt stöd för reformationens fem "allena". Samtidigt säger han till framgångsevangelisten David Yonggi Cho "Jag har läst dina böcker om Vision och Drömmar - tala till pastorer om hur du hör den helige Andes röst?…Vilka råd skulle du ge till en helt ny pastor?…Tror du amerikanska kyrkor bör vara mer öppna för böner om mirakel?" ("Breakfast With David Yonggi Cho And Rick Warren," Pastors.com).

I en artikel juni 2006 i JewishJournal.com, rapporterade chefredaktör Rob Eshman om ett tal som Warren höll för Synagogue 3000, efteråt blev Rabbi Ron Wolfson inblandad i Purpose-Driven pastorsträningsseminarierna. “Warren lyckades tala under hela kvällen utan att nämna Jesus en enda gång - ett vittnesbörd om hur han klyftigt [annan översättning: slugt] skräddarsyr sina budskap.”

När USA Today frågade honom varför mormoniska och judiska ledare är inblandade i hans pastorsträningsprogram, svarade Rick Warren rapporterat “Jag kommer inte diskutera om det icke-väsentliga. Jag kommer inte försöka ändra andra samfund. Varför splittra?” (USA Today, July 21, 2003). Rick Warren rekommenderar en uppsjö av böcker, från New Age-författare till Emergent-skribenter till konservativa evangelikaler. Så varför inte inkludera kalvinister?
Detta är allt jag tänkt skriva om saken. Ta varning om du råkar lyssna på Rick Warren och han säger något bra! Följ honom inte! Inte ens om han talar på John Pipers konferens! Kanske kommer många förledas. "Det han sa var ju inte så dumt..." de börjar köpa hans böcker, lyssna på hans råd, och gå längre och längre in i fällan. Kanske är detta ett Guds omsorgsfulla sätt att rensa ogräset. Kanske är jag dum och Piper har ett äss i rockärmen som jag inte ser. Vi får se...

Som märks är det mesta taget och översatta citat, stort tack till Apprising Ministries som bevakat allt detta, och mycket mer.

2 kommentarer: