Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

onsdag 14 april 2010

Evangelisation 9 april

Apostlagärningarna 7:55
Men uppfylld av den helige Ande såg han upp mot himlen och fick se Guds härlighet och Jesus som stod på Guds högra sida.

Ärlighetsvägen (Av Ray Comfort)
När jag predikade ute en dag, såg en man upp mot himlen, inte för att se Guds härlighet, utan för att ropa obsceniteter mot Jesus Kristus som skulle få ditt hår att rulla ihop sig i hårda knutar. Han avslutade sitt samtal genom att säga åt Herren att slå ihjäl honom. Sen vände han sig mot mig och skrek: "Inget hände!" Jag svarade: "Jo. Du har samlat på dig vrede som kommer att uppenbaras på Vredens Dag."
Varför skulle en man sakna gudsfruktan överhuvudtaget? Jag tror det är för att vi insisterar på att berätta för en syndig värld att Gud älskar dem och har en underbar plan för deras liv. Detta är evangeliet enligt den nutida kyrkan. Vi ger världen ett val: Väljer de Guds underbara plan eller är deras egna livsplan mer underbar?
Vår och världens uppfattningar av ordet "underbar" är lite annorlunda. Ta en syndare genom sidorna i Apostlagärningarna och visa henne den fruktansvärda scenen där stenar knäcker Stefanos ben. Le sedan och viska "Underbar..."
Det bibliska sättet att visa en syndare Guds kärlek är att visa henne hur stor hennes synd är (genom att använda Lagen--ungefär som Stefanus gjorde precis innan i verserna 51-53, see även Rom 7:13, Gal 3:24) och sedan visa henne den otroliga Guds nåd i Kristus.
När du använder Lagen för att visa världen deras sanna tillstånd, var beredd på att syndare kommer tacka dig. För första gången i sina liv kommer de se det kristna budskapet som ett uttryck för kärlek och omtanke för deras eviga väl, snarare än att bara konvertera folk för en bättre livsstil här på jorden.
Översatt från Ray Comforts The Evidence Bible s 1407 (kommentaren till Apg 7:55) och fritt återgett och anpassat från s 1203 (kommentaren till Matt 10:22)

Några som behöver en bättre livsstil här på jorden är kristna. En livsstil att evangelisera. Här är ju också jag inräknad. Tänk om man vågade vittna för alla man träffade så fort man lämnade dörren. Då skulle man inte få mycket gjort men man sätter andra före för att de skulle bli frälsta, vilket är viktigast. Det finns vissa som lever såhär faktiskt tror jag.
Nu har flera gått med i evangelisationen, som verkar vilja vara med fler gånger, de som var med i radioprogrammet (inklusive hon som satt i bakgrunden), där vi pratade om bland annat underhållningsmöten i kyrkor. I fredags träffade vi ungdomar som jag tror aldrig skulle komma till underhållningsmöten i en kyrka. Det satt jättemånga vid tunneln, allmänt trasiga ungdomar, som vi pratade med. Vi körde inte med några häftiga trolleritricks, ingen underhållning, ingen dold agenda, vi var öppna med våra syften och pratade direkt om Jesus. Jag ödmjukas över hur frimodiga de andra är redan efter att inte ha varit ute så mycket. Det tog mig typ ett år för att vänja mig att våga gå fram till folk. Om jag ens nu är van vid det.
Det var spännande att bara stå och lyssna till de andras samtal, men det kan man ju inte bara göra, efter en tid gav jag varsin traktat och började vittna för två tjejer. Den ena skulle konfirmera sig men kände inte Herren. Den andra visste inte om hon trodde på Gud. När jag, som man nästan varje gång kan läsa om, visade att man kan veta att Gud finns eftersom nån måste ha skapat allt, så blev hon säker på att Gud finns. Jag kommer att tänka på hur lätt det är IRL, efter att jag diskuterat ihjäl mig med förstockade ateister på Internet i flera år. Jag tror att Gud gav mig träning som var värre än verkligheten. Det är ju bra. Tjejerna trodde på reinkarnation efter döden. Jag berättade om att Jesus istället talade om två vägar som man kan gå på och leder till varsitt ställe, den andra tjejen utbrast då att hon nog skulle komma till Helvetet. Sedan frågade jag varför hon trodde det och använde några av de tio budorden för att göra det vettigt för dem, att de brutit Guds Lag och att Gud är en rättvis domare och inte låter skyldiga brottslingar gå fria. Sedan fick de höra Evangeliet att Jesus dog för deras synder så de lagligen kan bli frikända, att de ska ångra sina synder och vända sig ifrån dem och lägga sin förtröstan på Jesus för att bli räddade och komma till Himlen. Jag frågade om de ville ha varsin Johannesevangeliet, de tog emot dem. Den ena tjejen kom även tillbaka en stund efter att vi pratat färdigt och ville ha en ny traktat för hon hade råkat knyckla ihop det. Någon hade slängt ett Johannesevangeliet på golvet, jag hoppas inte det var hon.
Det var även mycket som störde runt omkring under samtalet, de andra mer hånfulla ungdomarna gillar att vara där och avbryta och störa. Även om en av dem hade hört Evangeliet av en annan av oss tidigare, och det var nästan som att han vittnade för dem. Jag vet inte om de här tjejerna uppfattade allt. Jag började att gråta när jag bad för dessa vilsna själar i lördags kväll.

Det är allt jag hinner berätta om. De andra som var med kanske vill skriva några "fiskehistorier"? (Jag vet att ni läser) :P

  • Be: att skördens Herre sänder ut arbetare till sin skörd, som är stor, men arbetarna är få (se Luk 10:2) att Gud öppnar en dörr för ordet, så att vi kan predika Kristi hemlighet, och tala som vi bör (se Kol 4:3-4), för det som planterats, att någon vattnar, att Gud ger växten (se 1 Kor 3:6-7)
  • Missa inte denna undervisning om hur man evangeliserar och vittnar bibliskt och effektivt!
  • Tips om Traktater
  • Läs fler Fiskehistorier, som är till för att uppbygga, hjälpa och uppmuntra till att lyda Jesu befallning att Gå ut i hela världen och predika evangelium för hela skapelsen! (Mark 16:15) så att Guds Namn blir känt och ärat, Guds nåd förhärligas genom frälsningen av fler stora syndare, att Lammet som slaktades får den fulla lönen för sitt lidande och människorna blir frälsta ifrån Helvetet!

4 kommentarer:

  1. "Även om en av dem hade hört Evangeliet av en annan av oss tidigare, och det var nästan som att han vittnade för dem." Det var så va? Förutsatt att vi tänker på samma person så hörde jag den person återberätta evangeliet. Hoppas att orden verkligen har satt sig i hjärtat så att han ropar ut till HERREN.

    Nea kommer inte kunna den här fredagen men jag är på :)

    Frid

    SvaraRadera
  2. Ja det var han som du vittnade för innan med röd jacka eller tröja eller vad det var. :)

    SvaraRadera
  3. Ungdomarna var verkligen härliga, och flera öppna för Guds ord! Ser fram emot fredag, hoppas på fler bra samtal:-)

    SvaraRadera
  4. Be att Gud ger en väckelse bland dem. Det är ju många som vi brukar träffa. En del är väl lite hånfulla men de är säkert intresserade på riktigt men vågar inte visa det inför sina kompisar.

    SvaraRadera