Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

måndag 19 april 2010

Den enda kvalifikationen för en människa att komma till Jesus!

Av: Charles Spurgeon
Översättning: jag


"Det är inte de friska som behöver läkare utan de sjuka." Matteus 9:12

Från Getsemane trädgård--där Frälsarens blödande porer svettas förlåtelser; från Golgata kors--där Jesu blödande händer droppar barmhärtighet--kommer ropet: "Se på Mig och bli frälsta, alla jordens ändar!" Från Golgatas höjd, där Jesus ropar "Det är fullbordat!" Hör jag ett vrål: "Se på Mig och bli frälst!"

Men det kommer ett gräsligt rop från vår själ: "Nej, se på dig själv! Se på dig själv!" Ah, se på dig själv--så kommer du säkerligen bli fördömd! Så länge du ser på dig själv--finns inget hopp för dig. Det är inte ett övervägande av vad du är--utan ett övervägande av vad Kristus är, som kan frälsa dig. Du måste se bort från dig själv, och till Jesus!

Åh! det är många som alldeles missförstår evangeliet; de tror att deras goda gärningar kvalificerar dem att få komma till Kristus; när det i själva verket är SYNDEN som är den enda kvalifikationen för en människa att komma till Jesus!

"Det är inte de friska som behöver läkare utan de sjuka." Matteus 9:12



5 kommentarer:

  1. Nämen, vi har fått en länk i sidhuvudet! Tackar!

    SvaraRadera
  2. Det är nästan så att jag får revidera min recension. Hörru, du verkar förhållandevis trevlig: nog skulle du klara dig utan religionen, och rentav må lite bättre då också?

    SvaraRadera
  3. Käre Ankjakt,
    Att jag kan verka förhållandevis trevlig är bara för att jag blivit en ny skapelse i Kristus. Herren Jesus själv, och inte några "religiösa" handlingar, har utplånat min syndaskuld och för detta är jag oerhört lycklig, jag har inte någon dragning till att återvända till mina spyor.

    SvaraRadera
  4. Det är snarare så, att det trots det kristna utanpåverket lyser igenom att du nog är en människa bakom det automatiska, det mekaniska, det tillrättalagda...

    Nåja, du ska nog trilla rätt med tiden. Det är så mycket lättare att andas, när man tar bibelbladen ur munnen.

    SvaraRadera